søndag 27. september 2009

Utvekslingår?

Det å ta utvekslingsår er vel noe jeg har tenkt på og har villet i flere år. Jeg elsker jo å reise så hvorfor ikke kombinere et helt år i utlandet mens jeg går på skole? Funker fjell for meg. Det eneste som er litt dumt er at jeg blir nødt å reise fra kjæresten i et helt år. Men altså, det jeg sliter litt med å bestemme meg for nå er hvor jeg skal. Jeg har notert meg et par alternativ som jeg kan dele med dere.

USA
Dette er vel det klassiske stedet hvor så å si alle drar til. Det ser likevel sinnsykt artig ut der. Virker som om det er veldig mye som skjer og masse happenings på skolen. I tillegg får du jo oppleve graduation, prom og alt det der. Jeg har jo lest veldig mye om det på andre sine blogger og sånn generelt ellers, og så og si alle har hatt en bra opplevelse. Eneste er at jeg har hørt at skolesystemet er ganske annerledes enn her i Norge. Mer lekser, strengere tidsfrister og så er det jo den samme timeplaner hver dag.

Anyways så ville jeg dratt til nordstatene. Synes det virker som om folkene er koseligere der enn i sørstatene, men ikke vet jeg altså. Spørsmålet er vel ikke om jeg kommer til å trives, det er heller om jeg kommer til å rulle ut av flyet etter et år med feit mat.
Image and video hosting by TinyPic

England
England er bare et utrolig land. Jeg liker vel så og si alt ved det, men mest hvordan folkene oppfører seg mot deg. Alle er så koselige og hjelpsomme selv om de aldri har møtt deg før. Jeg har vært både i nord og sør, men synes at Sør-England er desidert koseligst. Dessuten liker jeg jo språket supergodt og jeg tror ikke vertsfamiliene skal være så verst heller. Klimaet er vel heller kaldt, er vel nesten det samme som å bo i norge tenker jeg.

Også elsker jeg jo hovedstaden deres. Hadde jo vært flotters og bodd innen rekkevidde av London i et helt år!
Image and video hosting by TinyPic

Venezuela
Dette virker jo som et kjempekoselig land! Og det hjelper i tillegg på at gjennomsnittstemperaturen er over 25°c. Har lest en del blogger og nettsider fra utvekslingselever og det høres jo ut som om de har det relativt bra. Siden hovedspråket er spansk er det jo dessuten en super sjanse til å få praktisert spansken min (som for øyeblikket er temmelig tynn).
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Australia
Et land jeg mildt sagt kan mye om. De snakker også engelsk som gjør det relativt greit for min del i og med at jeg faktisk kan forstå hva de sier i motsetning til Venezuela. Om jeg reiser med det byrået jeg vil kan jeg velge område og siden de fleste Australiere bor ved sjøen er jeg jo så og si garantert å bo ved hvite strender og (haifylt) blått hav. Herlig!

Det eneste er at Australia er det desidert dyreste landet å dra til, og siden vi ikke akkurat er superrike så kan jo det bli litt vanskelig. Men for all del, jeg tar meg gjerne jobb og gjør ekstra oppgaver hjemme for å få dra til Australia altså. Sponser du meg med penger papiii?
Image and video hosting by TinyPic

Hadde også vært smashing å dra til New Zealand, Den dominikanske republikk, Chile eller Argentina også. Synd at spansken min er så skrantende at det nesten er litt trist.

Har du noen erfaringer?
Hvor ville du ha dratt?

7 kommentarer:

Lise sa...

Ville sikkert dratt til USA. Ingen spesiell grunn, men hadde vært gøy å oppleve graduation og prom da:)

hedda sa...

hadde uten tvil dratt til england dersom det var noen skikkelige organisasjoner som sendte utvekslingsstudenter dit. man kan bare reise med EF og Aspect, og da tar vertsfamiliene penger for å ha deg boende hos dem, og da vil jo gjerne de fattigste tilby seg det for penger. så aller helst ville jeg dratt til england, men siden de har sucky opplegg, vil jeg til amerika. hadde jeg vært deg hadde jeg sikkert vurdert australia også, men jeg har allerede sendt inn!

Charlotte sa...

Berre sann at du veit det, dei historiene som kjem ut e som regel dei som he hat en positiv opplevelse. kjekkere å sei du he hatt det fantastisk en forferdelig.

Cecile (søstra mi) hadde ikkje en spesielt positiv opplevelse i usa.

Anonym sa...

Australia :D eller batnfjorden

Anonym sa...

New Zealand, definetly, surfing på srtanda, skole og NZSnowPark. Hva mer trenger man, å ja Frodo og en hårete kar som heter Peter Jackson.

monica sa...

velg USA! jeg har søkt til USA jeg ogsåå ;p

Katrine sa...

Jeg syns du burde dra til London! :) det hadde jeg valgt!