torsdag 2. september 2010

Timeplan og litt om skolen

 21.24

Mens alle i Norge sitter inne og hutrer i høstværet... Gjør vi akkurat det samme... Det er seriøst dritkaldt i dag og jeg har nesten ikke sagt noe annet enn "tengo frio" som betyr "jeg fryser". Leppene mine ble faktisk lilla da jeg var på skolen i dag, enda jeg hadde på meg jakke og greier. Skal ikke være lett gitt! Folk sier jo at det ikke bruker å være SÅ kaldt, men etter Zonda (den spesielle vinden (har ikke helt skjønt det enda)) blir det visst alltid en iskald vind.

Hadde min andre dag på skolen i dag, og det var funfun! Jeg er veldig glad for at vi ikke bytter elever i klassen hele tiden slik som i USA, men at vi er den samme klassen hele tiden. Er så sykt koselig at folk hele tiden er på meg og vil snakke med meg og spørre om ting. Hun ene jenta i klassen sa til meg sånn i går; "you're like the shiny new toy" og det har hun faktisk helt rett i. Haha.
Den første dagen var litt klein fordi jeg ikke kjente skolen, jeg visste ikke hvor jeg var og hvor jeg skulle, og minst av alt visste jeg hvem som gikk i klassen. Ble superflau og råsjenert da jeg plutselig ble hevet inn i en klasse med 30 nye fjes. Skummelt! Og ja, skole"uniformen" fikk dere bilde av i forrige innlegg. Den er jo kjempelekker.

Her er forresten timeplana mi (dere må forresten åpne bildet for å se ordentlig):
Biología: Biologi.

Fisico/Quemica: Fysikk og kjemi.

Cultura y Comunicación: Dette husker jeg strengt tatt ikke hva er selv om jeg hadde det i går. Kanskje det var fordi jeg ikke skjønte noe av det som ble sagt.

Historia: Historie. Av det jeg fikk med meg i går tror jeg kanskje at det handler om Argentinas historie. Synes det kunne det vært verdenshistorie i stedet for, da hadde jeg i hverfall hatt noe nyttig å bidra med.

Lengua: Er vel populært kalt litteratura. Her leser vi noveller og diskuterer dem. Litteraturlæreren er råkoselig også, så det hjelper jo litt når jeg ikke forstår det som sies.

Música: Musikk. I går lærte vi en afrikansk stammesang og alle måtte sitte på gulvet og synge. Læreren er visstnok kjempekjedelig i følge elevene, noe jeg kanskje kan si meg litt enig i. Hun smilte faktisk ikke én gang i løpet av timen!

Matemática: Tjohei, jeg er jo mattelyset over alt på jord så jeg forstår i hvert fall spansk matte! Nei. Vi har om koordinatsystemer av en eller annen merkelig type som jeg aldri har hørt om, kan jo bli interessant. Tror det er mer avansert enn nivået ellers i Norge.

Inglés: Engelsk. Takk gud for noe jeg endelig skjønner. Var superletta da læreren begynte å spørre meg ut på engelsk og jeg kunne svare i hele, lange setninger i stedet for stottrende, enkle setninger for at klassekameratene mine skal skjønne noe. Pensumet er lett da, det er typ. "there isn't" og "are there any" så det går jo veldig greit.

Fisica: Gym. Enkelt og greit. Det må vi tilbake på ettermiddagen for å ha, og det er jo litt tungvint.

Orientación y Tutoria: Egentlig ikke helt sikker på hva dette er altså. I dag hadde en gruppe en lang presentasjon om insomnia, og det var egentlig hele timen. Hmm...

Informática: Dette er forferdelig kjedelig. Det er om Word, Excel, kabler og PC generelt. Nevnte jeg at det er kjedelig? Når vi har dette faget er vi ikke ferdige før halv 4 på ettermiddagen.

Geografía: Er ikke helt sikker enda, men jeg tror det er Argentinas geografi (hvorfor ikke verdensgeografi?!). Sikkert spennende det, om man skjønner det som blir sagt.

Plástica: Dette tror jeg er kunst, og det er jo fint. Er ikke helt sikker på hva som gjøres og sånt, men jeg kan komme tilbake til den i morgen eller noe.

Formación, Ética y Ciudadana: No sé.

Mesteparten av lærerene er koselige, men herregud så nervøs jeg blir når engelsklæreren min plutselig bestemmer seg for å spørre ut spansken min (mattelæreren også for så vidt). Gud, jeg dør av skam. Neida, men det var litt småpinlig å ha 60 øyne i nakken når jeg satt der og bare "eeeh, me llamo Marthe".

Fant skolen min på google earth også:
På stjerna (ikke så lett å se kanskje) har vi gym. Utegymsal her!


   Her er biblioteket. Var her første dagen og lånte engelskbok når de andre hadde historietest. Glemte naturligvis å levere den inn når dagen var ferdig. Flink elev.

   Dette er bygget mitt. Vi har klasserom i 1. etasjen. De eldre klassene har klasserom i det lange bygget med oransje tak.

   Inngangen.


Og der det er ringa rundt er det kiosk (sandwicher til ca. 5 kr. Hvor mye koster de på Kristiansund VGS sa du??), sitteplasser, lærerkontor og sted der du kan ta kopier og sånt.

Mamma mente jeg kunne GÅ til og fra skolen. Særlig. Huset mitt er den røde prikken til venstre og skolen er den røde prikken ca. midt i bildet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra at du trives, gøy å følge med på bloggen din! :D

Anonym sa...

Dette gjorde meg bare enda sikrere på at du kan gå til skolen - ser ikke langt ut i det hele tatt!
Ellers veldig informativ blogg. Ingen grunn til sjenanse, utnytt nå at "you're like the shiny new toy" :)
Mamma