tirsdag 28. september 2010

El viaje a Valle Fertil con AFS

22.55

Jeg glemte kanskje å fortelle dere at jeg skulle på tur med AFS denne helga? Ja, jeg gjorde kanskje det. Gjort er gjort, og spist er spist.
Uansett. Turen gikk til Valle Fértil, Ischigualasto og Valle de la Luna. Hadde i utgangspunktet ikke så veldig lyst, og måtte gå mange runder med meg selv før jeg endelig meldte meg på, men jeg er kjempeglad for at jeg gjorde det! Turen var kjempeartig, og jeg vet endelig hvilke AFS-studenter som faktisk er her.

Vi dro GRYTIDLIG fredagsmorgenen (type 05.30) med minibuss og jeg sov HELE turen fordi jeg var så trøtt. Var bare våken når vi hadde småpauser og da vi besøkte en lokal butikk hvor de solgte forskjellige typer syltet frukt og syltetøy. Spiste blant annet olivener med valnøtter i en søt saus, syltede druer i sitronsaus og seige, syltede sitroner. Noe var godt, noe var kvalmt. Så sov jeg litt mer, før vi var framme ved las cabañas hvor vi skulle være hele helga. Det var knallsol, kjempevarmt og alle var slitne etter turen, så vi nøyde oss med en liten gåtur til 'la dique'.

BILDER!
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Der vi bodde var det forresten svømmebasseng, så mens de andre sov siesta bada vi! Med klærne på vel og merke. No sé por que.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Etterpå hadde vi en lang session hvor vi introduserte oss og prata masse på spansk. Vi snakkes KUN spansk hele helga, og det var ubeskrivelig slitsomt. Senere på kvelden spiste vi pizza, prata masse og bare hadde det fint.

Image and video hosting by TinyPic
Dette er veldig typiske argentinske pizzaer. Her er det med egg (?!), oliven, ruccola og skinke. Det er som oftest veldig lite tomatsaus og mest ost.
Image and video hosting by TinyPic
Victoria fant en frosk. Enkle gleder!

Dagen etter var det tid for sightseeing. Vi dro med bussen 7.00 på morgenen... På turen ble vi plutselig vekt og bare "LAMA!"
Image and video hosting by TinyPic
Her er det faktisk FARESKILT for lamaer også. Samme som fareskiltene for kameler i Tunisia. Veldig annerledes, og veldig artig.

Vi dro til et sted som heter Ischigualasto og Valle de la Luna, som er veldig kjent for dinosaurfossiler, syk natur og rare fjellformasjoner. Hvis dere er interessert i å vite mer får dere lese dere klokere på linkene i begynnelsen av innlegget. Vi hadde en argentinsk guide, så jeg skjønte ikke så veldig mye, men jeg tror det var interessant.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Italia, Tyskland og Danmark
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Ja, som sagt da; rare fjellformasjoner. Dette er forresten Victoria fra Tyskland. Hun har vært her i 7 måneder allerede og snakker spansk bra som fy.

Senere på ettermiddagen dro vi og red på hester langs en dal. Sykt nydelig natur, fine hester og herlige folk. Har for så vidt ikke bilder av dette. Hadde blitt litt kleint å dra med seg speilrefleksen opp på hesteryggen kanskje :-)

Dagen etter dro vi heldigvis ikke like tidlig. Vi kjørte oppover den samme dalen som vi hadde ridd i dagen før, men vi kjørte mye lengre. La finca luna media, tror jeg det het. Det var i hvertfall et nydelig sted.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Perrito!
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Vi spiste SYKT mye av dette:
Image and video hosting by TinyPic
Sykt feitende og farlig godt. AFS - Another Fat Student. YEAH!

Og så dro vi hjem. Slitne og trøtte etter alt for lite søvn og alt for mye spansk.
Nå er jeg en del spanske setninger rikere og kan "faen" på spansk, engelsk, dansk, tysk, fransk, italiensk og thailandsk. Hurra?
Image and video hosting by TinyPic
Om du noensinne skulle ha tvilt; Argentina er et nydelig land. Jeg blir glad inni meg bare av å tenke "her bor jeg".

2 kommentarer:

Anonym sa...

høres så kjekt ut! mesunner deg! gleder meg masse til neste år:D

Marie sa...

Hvordan går det der nede? :) Fortsatt ikke noe hjemlengsel? Lært masse spansk?