fredag 17. september 2010

Svar på leserspørsmål

15.10


Leserspørsmål: Har du hatt noen dårlige erfaringer så langt? Og har du vært fornøyd med AFS?

Jeg er utrolig fornøyd med AFS Norge, lokallaget mitt i Kristiansund, preorienteringa, avreise og alt i forbindelse med utvekslinga, og jeg er også veldig fornøyd med hvordan orienteringscampen i Buenos Aires ble lagt opp, de AFS-frivillige, felleskapet på campen og reisa til San Juan. 

Nå når jeg har vært her snart en måned, kan jeg meddele at jeg ikke er spesielt fornøyd med opplegget til AFS i byen hvor jeg bor. For det første var det veldig kleint når jeg ankom. Jeg fant familien min med en gang, men de frivillige som var med oss på turen fra AFS, forsvant bare. Det var ikke noe som helst form for informasjon om hva som skulle skje videre, noe som kunne vært fint for å få litt orden på ting. Det var i det hele tatt veldig forvirrende å bare gå rett fra bussen og bli med en totalt ukjent familie hjem sånn uten videre.

For det andre ankom jeg på en søndag, og gikk helt til tirsdag neste uke uten å gå på skolen. Jeg skulle egentlig begynne på skolen på onsdagen den første uka, men siden AFS ikke hadde ordna skoleplass til meg (noe de SKAL gjøre) måtte vi gjøre alt selv og det gikk veldig sakte. Jeg tror kanskje vertsmamma hadde noe kontakt med AFS via telefonen, men det var ikke særlig mye informasjon å få.

For det tredje har jeg ikke fått vite noe som helst om kontaktpersonen min fra AFS, noe man skal få vite så snart man ankommer Argentina, om ikke før. Jeg har ikke navn, ikke telefonnummer eller mail. Jeg vet hvem hun er nå, takket være en slags AFS-lunsj, men jeg fikk ikke hilst på henne fordi hun bare var sjafør og ikke med på opplegget. Tror ikke jeg hadde kjent henne igjen om jeg hadde møtt henne på gata for å si det sånn.
Den AFS-lunsjen var forresten et kapittel for seg selv. Jeg fikk en telefon 10.30 fra vertsmamma om at en AFS-frivillig hadde ringt henne og sagt at jeg ble henta klokka 12. Da skulle jeg ut for å spise lunsj sammen med hele AFS-gjengen, siden en tysk utvekslingselev hadde hatt bursdag. Det viste seg at "hele AFS-gjengen" bestod av meg, Ditte (fra Danmark) og den tyske utvekslingseleven som viste seg å være fra Tyrkia, i tillegg til vertsmora hans og 2 AFS-frivillige. Det var kjempekleint, nesten ingen prata og det var nesten en lettelse å dra hjem.

Jeg savner et bedre opplegg for oss studentene. Jeg har for eksempel ingen kontakt med noen av de andre studentene her (ikke de med hverandre heller), noe jeg synes er veldig dumt siden det hadde vært fint om vi kunne møttes noen ganger, siden vi bor i samme by og er i samme situasjon. Den eneste "samlinga" vi har hatt har vært lunsjen, og der var vi bare 3 studenter. Til sammen er det rundt 13 stykker her (fra både vinter- og sommerankomst). Jeg har det veldig bra her jeg er nå, men det er takket være familie og venner her nede.

Viktig å merke seg at ellers er jeg fantastisk fornøyd med AFS (though litt mye papirarbeid i søknaden), og jeg er veldig glad for at jeg valgte den organisasjonen, og ikke en annen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

takk for bra og grundig svar:) vet du noe om hvor afs som regel sender utvekslingstudentene sine i Argentina? vet jeg har mange spm, er bare så usikker på organisasjon.. du kjenner vell kanskje til det =)

Marthe sa...

Jeg tror AFS sender studentene til stort sett de fleste deler av Argentina, men tar jeg ikke helt feil var det ingen som skulle til de sørlig(ste)e delene av Argentina (Tierra del Fuego, Santa Cruz, Chubut) av oss som ankom nå på vinteren (i hvert fall ikke fra min camp, det var tre camper til sammen, har ikke hele oversikten).

Av oss fra Norge er det studenter i f.eks. San Juan, Cordoba, Jujuy, Santa Fe og Rio Negro ++. Jujuy er helt i nord ved grensa til Bolivia, mens Rio Negro er litt langt sør (google it hvis du lurer på hvor). Jeg tror det varierer veldig, men det er naturligvis størst sjanse for å komme i nordlige deler (varme deler, hvis det er det du tenker på).

Kjenner godt til usikkerheten med å velge organisasjon - ja. De fleste er sikkert gode, men alle har vel noen dårlige sider også. Vil anbefale AFS, siden jeg er veldig fornøyd med hele opplegget de har hatt hittil. Noe å pirke på har vel vært litt styr med vertsfamilie for enkelte uten å gå videre innpå det. Som oftest går det greit.