fredag 3. september 2010

Svar på spørsmålsrunde - familie, mat, aktiviteter og skole

14.39


Hvordan er det med mat osv? Hva spiser du?
Maten her er veldig god, men noe er greit spesielt. Stussa litt da jeg fikk et pølsebrød med en osteskive, skinkeskive, pølse og ketchup i til kveldsmat her om dagen, men det var faktisk godt. Vi spiser veldig mye pasta, kylling og ris og spinat. MASSE spinat.

Hvilken mat er det du savner mest fra Norge?Risengrynsgrøt. Og taco. Og kjøttkaker i brunsaus med tyttebærsyltetøy. Og FISK (skyt meg). Og kneippbrød, gullsalami, brelett, brunost, TINE melk og makrell i tomat.

Åssen er maten der? Er det sånn at du tenker "åh, jeg kommer til å legge på meg så sykt" eller..?
Maten er sykt god! Og ja, jeg tenker at jeg blir "another fat student" (AFS, ha-ha) sånn cirka daglig. Det går MYE i hvitt brød her og man spiser MYE søtsaker. Klassen min drar f.eks. på bakeriet tvers over veien hver dag etter skolen, og det går ikke akkurat i grovbrød og melk for å si det sånn. Hjelper meg heller ikke at det er billig. Men, men, får bare starte på (harry-)nautilus når jeg kmmer hjem. Nada problema.

Hva er vanlig å spise til forkost?
Nå når det er skoledager står jeg og vertsmamma opp samtidig og spiser frokost sammen. Drikker en kopp te og spiser 2-3 små ristede loffskiver med enten honning eller jordbærsyltetøy på. I helgene spiser jeg enten skive, eller så slår jeg til med ei skål frokostblanding.

Har du vent deg til sene middager?
Både ja og nei. Her er det liksom sånn at lunsjen er hovedmåltidet og det er ca. klokka 2. Derfor føler jeg at lunsjen er middagen, og middagen er kveldsmaten. Sånn sett går det veldig fint. Til middag spiser vi ofte restene fra lunsjen også, om ikke vi lager noe annet.

Tør du snart forskyne deg selv fra kjøleskapet?
Jada, synes ikke det har vært noe problem annet enn de første dagene faktisk. Er jo naturligvis ikke slik at jeg slenger fram egg og lager meg omelett, men jeg tar gjerne en yoghurt, frukt eller pålegg hvis jeg skal ha skive.

Korsen var første skoledag?
Scary as hell! Jeg kjente ikke folket i klassen, jeg skjønte nesten ikke noe spansk og jeg følte at alt bare ble råkleint. Så gikk det noen timer, og så var plutselig alt bra. Synes klassen er helt super, og jeg er råfornøyd.

Hvordan er skolen? Stor? Liten?
Selve skolen er ikke så stor. Maks 4-5 små bygg eller noe, men det går 500-600 elever der til sammen. Her er det nemlig sånn at de som går realfag og sammfunnsfaglige går på morgenen, mens kunstlinja og en annen linje går på ettermiddagen. Vi har f.eks. gym fra halv 6 til halv 7 på ettermiddagen, når vi egentlig slutter 1.

Hvilke fag har du?
Det kan du lese om i DETTE innlegget :-)

Tenkt å gå om igjen dette året du er borte? 
Ja, og det har egentlig vært planen hele tiden. Blir for hardt å gå et år med spansk, for så å komme tilbake, gå et halvt år og så ta 5-6-7 eksamener på strak arm. Har hørt at mange stryker når de gjør det, så jeg tar ikke sjansen jeg altså.

Skal du gå i den skjorta (red.adm skoleuniformen) der kvar dag?
Ja (...).

Er der andre kleskodar?
Tenker på skolen eller på fritiden da? Folk flest går i jeans, converse, t-skjorte og en genser eller noe. Helt plain. Det er overhodet ikke Norge hvor man må se fin ut hele tiden altså! Her går folk uten sminke til og med, og det er veldig fint. På skolen har vi ikke noen spesielle kleskoder annet enn at skjorta på være på og kneppa igjen. Det er heller ikke lov for gutter å ha langt hår, men det er det så mange som har likevel at ingen bryr seg.

Trives du?
Ja. Trives kjempemasse her og har det generelt veldig fint!

Er du mye sammen med jentene i familien?
Nja. Jeg spiser jo lunsj med de hver dag og de flyr jo inn og ut av rommet mitt, men er ikke SÅ mye med de akkurat. De leker for det meste på rommet sitt og har stadig vekk besøk av naboungene.

Er familien grei?
Familien er kjempebra. Tror ikke jeg kunne bedt om noe bedre faktisk! De bryr seg utrolig mye om meg og er veldig oppsatt på å hjelpe meg hvis jeg skulle trenge noe. Vertsmamma sier også hele tiden at hvis det er noe, så må jeg snakke med henne slik at hun kan hjelpe meg. Hun er min argentinske mamma sier hun, og det stemmer for så vidt ganske bra.

Gjør dere noe sammen i familien? 
Drar på WalMart? Neida, på søndager er det vanlig at alle i familien treffes og spiser lunsj sammen, så da tilbringes mesteparten av dagen med familien. Ellers er vi kanskje bedt til lunsj hos noen venner av vertsforeldrene mine.

Har du begynt å jogge?
Nei, vet ikke hvor det skulle vært enda. Må høre litt etter og sånt først.

Hva med aktiviteter på fritida - fått noen oversikt?
Er litt usikker fortsatt. Er en god del som spiller fotball (naturligvis), rugby og volleyball, men jeg har ikke helt bestemt meg enda.

Er det mye å gjøre på fritiden?
Foreløpig? Nei. Men i helgene derimot; MASSEMASSE. Det er jo naturligvis er del på ukedagene også da. Kan dra inn til sentrum, stikke på kino, dra ut med venner, holde på med sport etc. 

Har hørt at det er litt vanskelig å få venner, hvordan har det gått for deg?
Vet ikke helt om jeg kan svare på det enda. Jeg FØLER at jeg har fått venner, men så har jeg tross alt bare kjent de i fire dager enda. Haha. Neida, folk her er kjempekoselige og kjempenysgjerrige på deg. Du skal være FLINK om du klarer å støte fra deg noen altså! Har også vært veldig heldig med "kusina" mi her nede. Hun er utrolig snill og har tatt meg med ut for å hilse på vennene hennes flere ganger allerede.

Føler du deg trygg?
Ja, veldig. Har en utrolig familie som gjør alt for at jeg skal føle meg vel.

Hvordan er sikkerheten i Argentina i forhold til å gå ut alene osv? Er det mye kriminalitet?
Vertsmammaen min (og flere andre) har sagt at det generelt sett er en veldig sikker by (selv om vi har jerngitter utenfor stuevinduene og døra etc.), så jeg tror ikke at det er noe stort problem. De er likevel ikke så keen på at jeg går ut alene siden jeg er såpass lite kjent med byen og snakker veldig begrenset spansk, men jeg kan godt gå hjem alene fra skolen hvis jeg vil det.

Er det vanlig å ha husdyr i Argentina? Sliter med allergi mot dyr, og byrået jeg skal reise med sa at det kunne bli et problem i USA med at mange har husdyr, er det slik i Argentina også?
Jeg kom ikke inn i USA pga. katteallergi. I utgangspunktet er det i USA at det kan være problemer for allergikere, men søker du tidlig går det helt fint. Har blitt fortalt av AFS at Argentina var et annet land med problem for allergikere, men jeg tror det skal gå bra. Vet om mange her som har hunder, men ikke katte f.eks. Vet ikke hva du er allergisk mot jeg, men jeg vil anbefale å skrive det på søknaden din siden det har med forsikring å gjøre. Havner du på en gård og du er hyperallergisk, kan du ikke komme krypende til korset for å si det sånn :-)

Dette har ikke noe som helst med saken å gjøre, men hva bruker du for å få vite hvor mange som leser bloggen din osv? ;-)
Bruker blogglisten.no for unike sidevisninger og så har plutselig blogspot kommet med statistikk (bare sidevisninger though)!! I forgårs hadde jeg f.eks. 88 unike og 140 sidevisninger.

Det var alt dere lurte på. Hvis det er noe annet så er det bare å sende en mail, eller å kommentere!

4 kommentarer:

Marie sa...

Jeg har lagt deg til under "linker" hos meg :) kanskje flere tar turen innom bloggen din ;)

Anonym sa...

Er det lett å få venner? eller er det mer "festvenner" ?

Marthe sa...

Anonym: Nja, er ikke helt sikker faktisk. Tror ikke jeg har vært her lenge nok til å vite det, men jeg har jo naturligvis venner (kan man kalle de det så tidlig?) i klassen nå, i tillegg til en del av de jeg var ute med sist helg. Ææh, vet ikke jeg.

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk