onsdag 20. oktober 2010

Framgang i spansken

16:44

Nå ligger jeg ute i hengekøya og bokstavelig talt dør i varmen. Det er så varmt i dag at vi nesten ikke orka å gå ut i friminuttene. Bodde under takviftene slik nordmenn bor rundt peisen om vinteren. Hadde det forresten fantastisk på skolen i dag. Tror ikke jeg har flira og prata så mye på veldig, veldig lenge!

I dag er det akkurat to måneder siden jeg ankom Argentina. Alarmen som jeg hadde satt på for datoen for avreise tilbake til Norge har jeg nå sletta. Det er ikke noe mål lenger å vite når jeg skal reise tilbake. Når jeg snakker med folk fra Norge er jeg alltid veldig bevisst på å si "når jeg kommer til Norge igjen" i stedet for "når jeg kommer hjem igjen". Føler at det markerer at nå bor jeg her og ikke i Norge. Norge kommer nok tidsnok om ni måneder, og da får jeg ikke tilbake tiden jeg hadde her, så hvorfor ikke bare leve i Argentina helt og fullt?

Jeg merker mest framgang i spansken når jeg er på skolen, for da snakker jeg og hører spansk hele tiden, mens i helgene går det litt saktere. Mandager er jeg som oftest veldig opplagt etter å ha sovet ut i helga, og dermed er det lettere å konsentrere seg og fokusere på spansken. Torsdager og fredager derimot er helt håpløse. Da er jeg så sliten etter 5 timer uforståelig undervisning hver dag, hele uka, at hjernen sier takk og farvel for kvelden. Det varierer fra dag til dag.

Det er veldig befriende å kunne ha en ukomplisert samtale av grei lengde uten å måtte stoppe på veldig mange ord. Eller å spørre vertsmamma om jeg kan dra ut og kunne forstå og svare på spørsmålene om hvor og når. Eller når Alicia (barnepike) spør hvordan dagen min har vært mens vi spiser lunsj, og jeg kan fortelle om fagene og prøvene vi hadde.

Når det kommer til skolen så går det opp og ned, der også. Jeg har så smått begynt å få prøver, men det er mest i fagene hvor det ikke kreves så mye av skriving. Hadde biologiprøve for en stund siden hvor vi skulle ringe rundt riktig svar. Jeg kan ikke biologi på norsk en gang, så det ble mest tipping. Fikk en fin FA/stryk. I volleyball derimot, DER FIKK JEG AMS (10)!! Nå var det riktignok på serv med hånda over hodet (skjønner?), men jeg er tvers gjennom elendig i volley, så det var... Interessant å få toppkarakter på den. Ok, random.
Image and video hosting by TinyPic

Ingen kommentarer: