mandag 25. oktober 2010

Nos terminamos las clases

15.12
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
// facebook

Forrige fredag var siste vanlige skoledag og så og si alle var loooco. I mattetimen satte hele klassen i en ring på gulvet og spiste kjeks og drakk cola mens noen spilte gitar og vi sang. Når det ringte ut etter siste timen sprang hele klassen ut og vi sprang i en flokk rundt på hele skoleområdet, mens vi spilte gitar, sang og ropte "cuarto año sociales uno", som da er navnet på klassen min. Som sagt; LOCOS! Men herregud som jeg trives med de, de er fantastiske. Folk begynner også å bli mer naturlige rundt meg, og det er mer ironi og kødding enn det var i begynnelsen. Artig!

Tilbake til poenget med innlegget. Jeg har nevnt tildligere at siden vi har et såpass strengt karaktersystem (1-10, alt under 6 er stryk), er det så og si 3/5 av klassen som stryker på alle prøvene vi har. Dermed har alle skolene ei uke som kalles Recuperacion, hvor du må gå noen dager for å ta prøver i fagene du ikke har bestått. For eksempel, hvis du ikke har bestått noen av fagene, må du mest sannsynlig gå alle dagene. Det er altså for å hindre at du stryker (Central gir ikke mulighet for elevene å gå om igjen et år, så hvis du ikke består ett fag, må du i tillegg bytte skole).

Jeg som trodde at jeg ikke skulle på skolen denne uka tok altså blodig feil. Historielæreren min (som for så vidt også er viserektor...) ga meg DEN oppgava å jobbe med på skolen. ALT om Norge. Historie, geografi, språk, økonomi, politikk og kultur... På spansk. Halleluja? Så i dag satt jeg hele dagen og kopierte tekst på spansk og skrev massemasse på norsk som jeg må oversette til spansk. I morgen går heldigvis mesteparten av dagen med til øving på en musikkframføring. Skal framføre en sang, og da er det snakk om en masse instrumenter osv. Sist dreit vi oss skikkelig, så vi faktisk bare forbedre oss. Og på onsdag har vi FRI. Herlig!

Etter det følger eksamenene. Siste skoledag blir dermed 26. november, og deretter er det offisielt sommerferie i 3 (TRE) måneder. Vet du er misunnelig.

5 kommentarer:

Eirin sa...

T R E MÅNEDER? :O Heldiggris.
Karaktersystemet skulle vært strengere her også, tror ikke Norge hadde tapt på det akkurat :P

ingvild sa...

Sjuuuukt! ikkje berre litt misunnelig heller..
ser ut som om du he de råartig der nede :D

anniken sa...

du har jo så og si hatt sommerferie hele året ! jaja, kos deg ! ;*
virker som om du har det fantastisk !

Sigri sa...

kjekt å du oppdatere så ofte:D

Marie sa...

Enig med Sigri! Hihi. Vi går i samme klasse på vgs. (Tilfeldig informasjon dersom du lurte, hehe.)