tirsdag 5. oktober 2010

Høstsavnet

00.06

Her om dagen var jeg innom bloggen til noen fra Kristiansund hvor det var lagt ut bilder fra byen i fjor høst. Det at det begynner å gå mot vinter i Norge gjør at det er en masse småting jeg savner. Det å ta på seg ei tykk ulljakke og et stort skjerf som man kan dra langt opp i halsen for eksempel. Å våkne etter å ha sovet med vinduet åpent og kjenne den friske regnlukta. Sitte med tykksokker i stolen foran peisen mens det er mørkt ute. Selv om klokka bare er 5. Å gå hjem fra skolen mens det regner surt høstregn for så å ta seg en lang, varm dusj når man kommer hjem.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Jeg savner å sitte i kjøkkenvinduet om morgenen å se på regnet som trommer på ruta. Å måtte ta på seg støvletter i stedet for converse. Gjerne med tykksokker i. Den fine følelsen av å gå under en paraply sammen med kjæresten på vei til skolen. Gå i parken og vasse i oransje og røde blader. Det å gå på narvesen å kjøpe kakao og sjokoladebolle etter en lang og slitsom dag med teorifag. Å kunne unne seg å ta buss til trening.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Kjøpe seg caffe latté på Onkel med venner og sitte der å prate til det blir mørkt utenfor. Skulle ønske jeg kunne dra på hytta med pappa i høstferien for å sitte foran peisen, gå turer og plukke epler og kantareller. Jeg savner å tulle meg inn i et skjerf og ha på votter for å gå tur i Vanndamman. Å sitte inne og drikke eple- og kanelte med et teppe over seg. Hvor fint det er å lese ei god bok, mens man hører på fin musikk. Følelsen av å lengte seg bort til syden mens regnet pisker mot ansiktet. Å holde hender med kjæresten i hans lomme fordi det er for kaldt til å holde utenfor. Å sovne til lyden av regnet som trommer mot taket.
Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic
// weheartit

Det blir rart å feire bursdagen sin i bikini i stedet for ulljakke og skjerf. Det er rart å ha over en måned uten regn og skyer, og at det er helt normalt. Rart å se shorts og t-skjorter i butikkvinduene i stedet for ulljakker og langbukser. Det er generelt veldig rart å bo i et land hvor vi snart har sommer, og ikke i et land hvor alle trærne har farger som gul, rød og oransje. Akkurat nå skulle jeg ha likt å være i Norge, bare for å kunne pakke meg inn i høstkåper, skjerf, hansker og støvletter i fine farger.

3 kommentarer:

Eirin sa...

Enig med deg. Høsten er magisk!

Monica sa...

Bra innlegg Marthe!

Anonym sa...

og dette tror jeg på....
mams