tirsdag 19. oktober 2010

Cumpleaño de quince

21.31

Image and video hosting by TinyPic
På lørdag var jeg i "cumpleaño de quince", altså 15-årsdag for ei jente, sammen med to venninner fra klassen, Sofía og Ana. Vi hadde for så vidt ikke invitasjon, men vaktene her er så sløve at de slapp oss inn likevel.

Når jentene her fyller 15 år er det en stor greie. Det vanlige er at hele slekta og alle vennene inviteres, det leies kjempestore lokaler som pyntes til den store gullmedalje og det kjøpes kjole til bursdagsbarnet for flere tusen kroner. Da snakker jeg om skikkelig bløtkakekjole/askepottkjole. Lag på lag med silke og chiffon og sløyfer og... Ja, dere skjønner.

Så spises det masse mat, kaker og is i tillegg til at det vises noe underholdning og filmer. Jenta som har bursdag må danse vals med faren sin og 10-15 andre gutter som hun selv har valgt ut. Senere på natta åpnes dansegulvet, og du må tro at det er mange som danser! Jeg syntes at det var mange ungdommer på bursdagen vi var i på lørdag, men i følge noen andre jeg snakka med var det få i forhold til hva det bruker å være (!!!). Det er naturligvis bare vennene til bursdagsbarnet som danser, da mesteparten av slekta sitter ved bordene på siden. Det er for så vidt en uskreven regel at bursdagsbarnet skal danse hele natten.

Festen starter rundt 12 på natta og varer gjerne til 5 eller 6 på morgenen. Litt annerledes enn Norge for å si det sånn! Vi endte opp med å dra hjem rundt 5 fordi vi var så trøtte, men jeg tror det egentlig varte ganske mye lengre. Hvis jeg skal i en annen cumple de quince (som invitert, lol) skal jeg skrive litt mer detaljert. Tviler på det blir tho, siden alle jeg kjenner enten er 15 år allerede eller er eldre enn meg.

Søndag var det forresten morsdag (dia de la madre) her, noe som er big deal i Argentina. Det lages kjempefine kort, kjøpes inn gaver osv. I Norge er det jo som oftest bare et ferdigskrevet kort hvor det står "Glad i deg mamma" på, i tillegg til en blomst eller lignende. I anledning morsdagen møttes hele familien i huset til besteforeldrene mine hvor vi spiste bestemors hjemmelagde empanadas (nam1), asado (nam2) og sitron- og marengspai (nam3). Agostina var ikke der, siden hun er i Venezuela (Islas Margaritas) på klassetur, så det var litt tomt uten henne, men heldigvis hadde jeg alle de andre søskenbarna mine der.

Lover at jeg skal bli flinkere å blogge, men det er så kjedelig når jeg ikke har noe særlig med bilder. Neste uke har jeg "fri" (klassen min har en masse prøver, tror ikke jeg er medregna i de prøvene for å si det slik), så spørs om jeg ikke skal ta med meg kameraet på tur i sentrum.
Nå kom nettopp bestemor på besøk, så det blir litt familietid. Håper dere har det fint i Norge!
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
// facebook

1 kommentar:

Anonym sa...

kjekt når du legge ut litt bilder og ja:)