onsdag 24. november 2010

Hverdagen min

18.53

Nå som vi er i gang med ferien om to dager, og jeg egentlig ikke har hatt skikkelige skoledager de to siste ukene blir det kanskje litt feil å komme med et "hverdags"-innlegg nå, men det får bare gå. Jeg har jo lovt at det skulle komme så lenge nå likevel!

06.30-07.30: Jeg står opp, dusjer og tar på litt mascara, kler på meg skoleuniformen og pakker bagen min, spiser frokost.
07.30-07.40: Sitter på med Mami eller Papi til skolen.
07.40-12.50*: Er på skolen og har vanlige skolefag. Oversikten finner du her
12.50-13.45: Sitter på bussen hjem. Må vanligvis vente et kvarter på bussen som alltid er varm og stappfull.
14.00-15.00: Dekker bordet og spiser lunsj med Guada, Anita og Alicia (hun som passer barna).
15.00-17.30**: Sover som oftest siesta.
17.30-18.00: Står opp og drikker en kopp te. Eventuelt et glass sjokomelk hvis det er varmt.
18.00-22.30: Sitter litt på kjøkkenet/stua med familien, gjør skolearbeid, sitter på dataen, rydder rommet, drar ut på f.eks supermarkedet med familien, går tur.
22.30-23.30: Dekker på bordet, spiser middag med hele familien og prater om dagen.
23.30-00.00: Steller meg, tar kanskje en dusj og legger meg.

Fredag: Foregår stort sett på samme måte som ovenfor, men i stedet for å legge meg drar jeg ut sammen med kusina mi, Agostina, og noen venner i ett-tiden. Er vanligvis ikke hjemme før 5-6 på morgenen.
Lørdag: Står opp i 12-tiden. Vi spiser lunsj hele familien klokka 2, så det er ikke noe poeng i å spise frokost. På ettermiddagen/kvelden drar vi kanskje inn til sentrum, drar i bursdag til noen, spiser middag i huset til noen i familien osv. Rundt 12.00-01.00 drar jeg ofte ut med enten Agostina eller med noen fra klassen (drar jeg med de i klassen drar vi som oftest på cumple de 15).
Søndag: Hele familien (oss 5) drar som oftest i klubben for å spise asado og være sosiale med venner av Mami og Papi. Hvis ikke vi drar til klubben, drar vi til huset til besteforeldrene mine sammen med hele familien for å spise asado der. Søndag er altså familie- og asadodag.

*: På onsdager har vi skole til 15.30. Tirsdager til 13.40.
**: Tirsdager og torsdager har vi gym 17.30 så da sover jeg vanligvis ikke siesta.

Det er heller ikke så vanlig å være med venner på fritiden. Er det prøve dagen etterpå sitter vanligvis alle hjemme for å hardpugge. Det er jo, som sagt i tidligere innlegg, ingen som følger med på skolen. Her er det "pugg nå - glem etterpå", som gjelder. I tillegg går mange på engelskinstitutt (eller italiensk) 2-3 dager i uken. (I Argentina er det ikke obligatorisk med engelsk på skolen (det blir obligatorisk først 'cuarto año' - mitt årstrinn/videregående), og det er grunnen til at mange argentinere verken snakker eller skriver så godt engelsk)

Når folk har bursdag her er det dessuten vanlig å feire bursdagen på samme dag. Dermed er vi/jeg egentlig ganske ofte i selskap på hverdagene også.

Om to dager starter en 4 måneder lang sommerferie, og i mars skal jeg lage en ny oversikt med skolefag og hverdag. Nytt skoleår vet dere.
Image and video hosting by TinyPic

4 kommentarer:

Anonym sa...

HÆ!!!!!!!! Har det blitt 4 måneder sommerferien nå da!?? Så kjedelig!!

Anonym sa...

kjedelig for deg altså - hva skal du gjøre på all denne tida? Blir vel ikke så lenge i Brasil og Paraguay heller vel? Stakkars deg :(

Jeg bor i skapet ditt sa...

Fint bilde <3

Anonym sa...

Artig å følge med på bloggen din:) jeg drar selv til Argentina neste år med AFS!! gleder meg