tirsdag 2. november 2010

La comida típica de Argentina

12.51

Nå har jeg endelig kommet meg til å laget et blogginnlegg om maten her nede! Maten i Argentina er veldig inspirert av det italienske, spanske og franske kjøkkenet ettersom mange av argentinerene har røtter og fjerne slektninger i Europa.

Asado
Image and video hosting by TinyPic
Asado er vel nesten det som kan kalles nasjonalretten til Argentina. ALLE spiser det. Det vanlige er at på søndager møtes hele familien eller en gruppe venner, og drar til en klubb, sitt eget hus eller noe lignende for å spise asado. Du har faktisk ikke smakt godt kjøtt, før du har smakt asado. Det er faktisk så godt at det er ubeskrivelig! Asado består som oftest av carne (kjøtt, enkelt og greit), asado de tira/costillo (sideflanken, med ribbein. Skjønner?) og chorizos (en slags pølser - ikke noe Gildegrillpølser altså) i tillegg til kanskje blodpølse, kylling eller noen mer uappetittelige kroppsdeler av kua. Alt grilles over glødende kull i kanskje 1-2 timer før det er ferdig og da er det supersaftig. Spiser vanligvis salat og tomat til, men også stekte poteter eller aubergine.

Empanadas
Image and video hosting by TinyPic
Empanadas er nesten som en halvmåneformet liten pai. Det er altså butterdeig (?) med diverse fyll i. Empanadas er for så vidt vanlig i hele Sør-Amerika, og nesten alle landene har forskjellige "standard"-empanadas. I tillegg varierer empanadaene i Argentina fra provins til provins også. Her i San Juan er det mest vanlig med (kjempesalt) kjøttdeig, løk og enten litt oliven eller et kvart egg i. Ellers liker jeg veldig godt Napolitanas, de med bare tomat og ost i. De er sinnsykt gode! Andre varianter er med Jamón y Queso (skinke og ost), Choclo (blanding med mais, ost etc.) eller Roquefort (ikke helt sikker på den...). Empanadaene som Abuela lager er ubeskrivelig gode, noen ganger er jeg faktisk redd for at jeg skal spise meg i hjel. Neida... (joda).

Mate
Image and video hosting by TinyPic
Nasjonaldrikken til Argentina. Består av Yerba som er en slags form for te i løsvekt, bare at det ikke er te, og varmt vann. Er også vanlig å bruke sukker i - de færreste drikker uten sukker, for det er bittert og smaker ikke spesielt godt. Jeg må f.eks. bruke masse sukker i for å like det. Smaker ikke så ulikt grønn te, bare med en sterkere smak. Det er vanlig at venner eller familie møtes "para tomar un mate", og det drikkes alltid mate hjemme i husene, på jobben eller på tur. Mate drikkes forresten med sugerør. Må tro jeg har brent leppene OG tunga et par ganger'a!

Milanesas
Ikke ulikt den norske versjonen av snitzel. Her rulles alt av kjøtt, kylling, fisk og noen ganger grønnsaker inn i egg og deretter brødsmuler før det stekes. Ergo spiser vi nesten milanesas hele tiden.

Pasta
I og med at veldig mange i Argentina har røtter i Italia spises det veldig, veldig mye pasta. Spaghetti, pastaskruer, fideos (pastarør), ñoquis og ravioli, og nesten alltid har vi en annerledes versjon. Fideos con crema (ligner creme fraiche) y queso, spaghetti con tomate, pasta med egg og skinke og så videre inn i uendeligheten. Men det er godt, så jeg klager ikke akkurat!

Alfajores
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Hva skal jeg si? Herregud noe så utrolig godt! Det er masse sjokolade, dulce de leche, mousse, kjeks etc. som som oftest spises som et slags mellommåltid når du er litt sulten og kan kjøpes overalt. I Norge hadde vel dette blitt regna som dessert, men så er jo ikke dette Norge da... Og dermed kan jeg spise så mye jeg vil. Favoritten min er egentlig Maicenitas, som er som små sandkaker med masse dulce de leche inni og kokos rundt (nederste bildet). Her om dagen hadde Alicia laget en STOR porsjon slike til jeg kom hjem fra skolen og jeg måtte sette inn alle krefter for ikke spise meg i hjel.

Dulce de Leche
Image and video hosting by TinyPic
Søtsøt lysebrun karamellisert melk som minner om Hapå. Brukes på brødskiva, i alfajores, i muffinser, i pannekaker, i kaker og generelt til alt. Et ord: Kaloribombe!

Pizza
Image and video hosting by TinyPic
Pizza er - som i alle land - veldig vanlig her. Likevel er den ganske forskjellig. Bunnen er ofte ganske tykk, men sprø. Litt tomatsaus og massemasse ost på toppen. Ofte med oliven, skinke, paprika etc. Også ganske vanlig med noe som kalles palmitos med Salsa Golf på. Liker pizzaen her, men kjenner jeg savner god, norsk pizza med masse tomatsaus og kjøttfyll på til tider!

Helado
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
IS. Det er heladerias på så og si hvert hjørne her i byen. Når det er varmt ute er det vanlig å dra for å spise is. I tillegg er det billig! Da jeg og Ago spiste is kjøpte jeg 1/4 kg kuleis til 6 pesos (ca. 10 kr)!!! For den prisen i Norge får man jo kanskje en smaksprøve hvis du er heldig. Det er type 30-40 forskjellige smaker og 10-20 forskjellige sauser, strø, frukt, kjeks og godis du kan ha på toppen. Og ja, isen er hundre-og-førti ganger bedre enn i Norge.

Tilbehør
I tillegg til maten spiser vi veldig mye tomater, salat og spinat. Har også spist mye råkost, asparges, stappe, gresskar, brokkoli og rødbeter. Eneste jeg ikke liker ved tilbehøret her er at det alltid skal saltes og oljes slik at det noen ganger ikke smaker annet enn salt og jeg får lyst å dyppe det i vannglasset for å få tilbake smaken! Og desto lengre det har stått i kjøleskapet, jo mer skal det saltes. Ew.
Ellers spiser vi alltid brød (HVITT brød) til og drikker som oftest saft.

Diverse
Til frokost spiser jeg som regel rista (hvitt) brød med syltetøy (plomme, fersken, jordbær etc.) eller honning og drikker te. Te og kaffe er dessuten veldig vanlig å drikke i tillegg til mate. Til dessert spises det MYE gele, arroz con leche (likt kald risengrynsgrøt med kanel), frukt, og kaker og lemon pie for bursdager og familiesammenkomster. 
(bildene er linket)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, fy søren så mye godt!!

Sender du smaksprøver eller??

Marie sa...

Empanadas så skikkelig godt ut! Og selvfølgelig is ;)

Mate derimot... Hehe. Jeg smakte det da jeg var i Brasil i fjor november. Syns ikke det smakte så mye, bare utrolig varmt.

Anonym sa...

det skal bli bra nedtur å komme hjem. Så mye fristende mat de har! Spørs om du må ta styring over kjøkkenet når du kommer hjem ja.
M

Jon sa...

Er det egg jeg ser på den ene pizzaen...?

Marthe sa...

Jon: :)))

Anonym sa...

Dette så ikke gale ut nei! gleder meg til neste år :))

Anonym sa...

Om du savner Yerba Mate, er det en norsk nettbutikk som selger mange forskjellige merker. www.yerbamate.no