torsdag 23. desember 2010

Lille julaften

17.13
Image and video hosting by TinyPic
Hallo, kan dere tro at julaften faktisk er i morgen? Får helt angst bare ved tanken. Hvor ble det av snøen og minusgradene, pyntinga av juletre sammen med mamma, pepperkakebaking, julegrøt med mandel hos bestefar, julestjerna i vinduet mitt og alle julelysene i kaibakken? De ble byttet ut med varmegrader, basseng, juletre i blomsterpotte og helt normal hverdag... Jaha.

Under ser dere bilde av juletreet vårt! Her er det vanligste å ha juletre i plastikk, så jeg kan vel kalle meg heldig som har et ekte juletre? I blomsterpotte vel og merke. Her i Argentina er det faktisk ikke lov å hugge juletre en gang, rett og slett fordi de er så sjeldne. Når jeg tenker meg om har jeg for så vidt ikke sett et grantre siden jeg kom hit heller! Men over til juletreet vårt, pynten er veldig beskjeden i forhold til annet jeg har sett. Søskenbarna mine har f.eks. DET treet. Med så mye pynt og glitter og kuler at det ikke er mulig å se at det er et tre.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
 I dag er det lillejulaften og jeg skal til sentrum å drikke kaffe og etterpå på en AFS-samling. Tradisjonene hen da?
På selveste julaften skal hele storfamilien og enda flere samles i huset til tia og tio. Da regner jeg med at det blir masse mat og mye prating. Kusina mi Ago fortalte meg at utpå kvelden kommer "julenissen" med gaver til alle barna (vi regnes som barn, iiih). Hun sa også at det faktisk ikke er vanlig å gi gaver til f.eks. tanter og onkler, besteforeldre, søsken og foreldre. HÆ? Fikk hakeslepp jeg altså. Har likevel forberedt en liten gave til mami og papi, men det kan jeg jo ikke skrive her naturligvis.
Og så, når klokka begynner å nærme seg 12-1...

...wait for it...

Så stikker alle ungdommene ut på klubb og danser til 8-9 på morgenen. Oi, hei du. DET kan jo bli litt spesielt, men jeg er åpen for alt jeg altså!

2. juledag stikker jeg som sagt i et tidligere innlegg til BRASIL for mer enn 2 uker sammen med familien. Skal også innom Paraguay og fossefallet Iguazu. Er tilbake ca. 15. januar! Sier det bare, det er dritfint dit vi skal, og vi blir mest sannsynlig boende på stranda hele tiden. Nyttårsaften skal vi for så vidt også feire på stranda. I Brasil betyr det lykke for det neste året å ha på seg hvitt på nyttårsaften, så hele byen kommer til å gå i hvitt!
Lover dere at jeg skal ta masse bilder fra julaften og fra Brasil. Og ja, jeg skal svare på spørsmålsrunden før jeg drar. Har jo fortsatt 2 dager på meg.

FELIZ NAVIDAD A TODOS!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bitttan sier at det sikkert blir mye mer høytid over påska. Men det var artig å se hvordan de pynter og kjekt at du skriver litt om tradisjonene hos dere. Her har vi sendt alle hjem etter julegrauten, 4 stk voksne og 2 stk firbente igjen. Roen har senket seg. God jul vennen. Mamma

Tonje Blakstad sa...

Så spennende!
Ha en kjempeflott julefeiring :-)

Espen sa...

Du får ha ei fin tid i Brasil. Kos deg mye :))

Eirin sa...

Kos deg, og nyt brasilturen! Fortsatt god jul!