lørdag 15. januar 2011

Svar på spørsmålsrunde

02.54

Nå har jeg kommet hjem fra Brasil! Ankom 5 denne morgenen! Tok turen innom Iguazu og Carlos Paz også. Innlegg kommer i morgen - og ja - jeg deler opp i flere, blir så mye å ta på en gang. Her kommer i hvert fall spørsmålsrunden. Bedre sent enn aldri.

Hvor sannsynlig er det å få året godkjent?
Det kommer vel helt an på hvilken linje du går i Norge, og hvilke fag skolen din tilbyr. Det er vel relativt stor sjanse for å få det godkjent hvis du går for eksempel realfag eller samfunnsfag/økonomi/språk, da de fleste fagene finnes i Argentina. Det går mest sannsynlig an å be skolen i Argentina plassere deg på et nivå som er likt for det norske. 

Hvilke fag er de lureste å velge hvis en vil gå realfag, og vil bestå?
På skolen min går det an å velge Naturales, Sociales eller Artes (kunst). Naturales inneholder alle realfagene som du trenger (Biologi, matte, fysikk, kjemi og litt andre greier jeg ikke skjønner meg på (jeg går Sociales)), og jeg er nesten sikker på at det er mer eller mindre det samme nivået som i Norge. Siden utvekslingselevene for det meste blir plassert i mer eller mindre store byer vil jeg tro det ikke skal være noe problem å gå Naturales.
Du kan gå inn å lese dette innlegget på Hedda sin blogg, kanskje det hjelper litt selv om det er USA og ikke Argentina;-)

Hvordan har utvekslingsåret ditt vært så langt? Har du fått noe hjemlengsel?
Utvekslingsåret mitt går nesten over alle forventninger! Har det utrolig fint med både familien, venner og skole. Har faktisk ikke hatt hjemlengsel én gang! Eller, det var en natt i Brasil hvor jeg følte meg litt ensom og alene, men etter å ha snakka litt med en god venn fra San Juan, gikk det over etter en liten time:-)

Skal du få besøk av familen din mens du er i Argentina?
Niks. Både jeg og mamma (og pappa og venner så klart) har snakka om det og funnet ut at vi heller sparer pengene og drar på rundtur i Sør-Amerika i sommerferien 2012. Eller til Argentina i det minste. Vi får se hva det blir. 

Hvor lett er det å bli kjent med nye?
Jeg synes det har vært veldig lett. Som utvekslingselev er alle (de fleste) veldig interessert i å snakke med deg, spørre spørsmål og vil vite mer om deg. Det er naturligvis helt og fullt opp til deg å opprettholde kontakten når folk går lei av å spørre, men treffer du de rette folkene skal det stort sett gå greit.

Hvordan er klesstilen i Argentina i forhold til i Norge?
Ikke SÅ veldig annerledes, men det jeg merker mest er at klærne som brukes på skolen i Norge er mye mer "jålete" enn her. Jeg mener, folk pynter seg jo opp i skyene når de skal på skolen? Her er alt mye mer laidback med en eller annen bukse, topp og converse (shorts, topp og havaianas på sommeren). Og sminkefri så klart.

Hva er det beste og verste ved å være utveklsingsstudent i Argentina?
Det beste? Hmm, man får oppleve en helt ny og annerledes kultur, lære seg spansk, få mange nye venner og få en "familie nr.2". Og det verste? Har ikke opplevd noe dårlig enda:-)

Er du nær vertsfamilien?
Føler at jeg er ganske nærme vertsfamilien min - ja. Veldig enkelt og greit å kunne snakke med f.eks. vertsmamma om det skulle være noe i forbindelse med utvekslinga, skolen osv, eller andre generelle ting. Vertssøstrene mine behandler meg også stort sett som om jeg skulle vært søstera deres også.

Kunne du fortalt litt mer om familien din? Postet flere bilder av de/dere?
Hmm, kan godt hende jeg lager et innlegg om de senere, men jeg vil ikke gi ut for mye opplysninger og "stille de ut" på bloggen akkurat. Har skrevet en del om de tidligere og lagt ut en del bilder, er bare å sjekke arkivet. Flere bilder av de/oss blir lagt ut i forbindelse med Brasilinnleggene. Der har jeg jo en haug!

Savner du typiske norske ting? Spesielt mat?
Savner fisk! Herregud som jeg savner fisk! Ok, nå føler jeg meg teit, men det er faktisk fakta. Dét, brunost, vafler, makrell i tomat, risengrynsgrøt og kneipbrød. Og mammas hjemmelagede jordbærsyltetøy. Ellers savner jeg litt klimaet (regn...) i Norge og... hva er egentlig typisk norsk? Har helt glemt det.

Har du fått mange nære venner?
Ja, joda, har vel det. Kusina mi Agostina er vel hun jeg regner som den nærmeste venninna mi her. Vi er mye sammen, går ut sammen i helgene og er egentlig henne jeg føler jeg kan fortelle alt til. Ellers har jeg en gruppe venninner som jeg føler jeg er veldig nærme. Også har jeg en del guttevenner som jeg føler jeg har kjent en evighet. Så, ja, kan vel si det slik?

Kunne du tenkt deg å flyttet til Argentina senere i livet?
Har faktisk allerede begynt å tenke på å studere her når jeg er ferdig med VGS i Norge. Da begynner jeg i så fall på universitetet samtidig som klassevennene jeg har, og det hadde vært superfint! Permanent vet jeg ikke, for en lengre periode helt sikkert, men jeg tror jeg er veldig glad i Norge sånn sett.

Hvordan har det vært med språket? Var det vanskelig og forstå og å prate i starten, og merker du forandring fra uke til uke eller?
Når jeg ser tilbake på den første måneden tenker jeg bare WOW, herregud som jeg har forbedret meg! De første månedene kunne jeg så vidt prate (tenker på å uttrykke seg, ønsker osv.), mens nå kan jeg dra på café og snakke spansk i flere timer eller holde en telefonsamtale gående i over en time.
Nå merker jeg ikke så mye forandring fra uke til uke fordi jeg ikke lærer SÅ mye nytt hele tiden, men i begynnelsen kunne jeg nesten merke det fra dag til dag! Det har ikke vært enkelt, og jeg har fortsatt mye jeg må jobbe med, men jeg har kommet meg godt på vei, det har jeg:-)

Har du noen gang angret på at du dro på utveksling til et spansktalene land?
Aldri.

Er det lov å få besøk av familie eller venner?



Jada, det er det. Bør naturligvis forhøre deg med vertfamilien da, men for organisasjonen du reiser med er det som oftest greit. Tror AFS har en "regel" som sier etter jul/påske når den verste hjemlengselen har gitt seg.

Kunne du mye spansk når du kom?
Hadde hatt spansk VG1 og gikk ut med 6, men det er jo begrenset hvor mye man lærer på 1 år. Kunne basisen (Hola, como estas. He-he), og ikke så innmari mye mer.

Finnes det mange fritidsaktiviteter man kan gå på? F.eks dans?
Jeg bor i en middels stor by (5-700.000) og det er en haug aktiviteter å gå på. I klubben jeg er medlem i går det an å spille tennis, volley, basket, fotball, rulleskøyter (typ. kunstløp) og svømming. I tillegg har jeg 4-5 venninner som danser (ballett og jazz, men det er mange dansestudioer her som tilbyr andre typer), så det er ikke noe problem.

Hvordan er spansken din nå?

Har vel allerede svart på den. MEN, det går mye bedre! Som sagt kan jeg snakke spansk i flere timer i strekk om alt og ingenting, og jeg chatter (dvs. trener på gramatikken min også) mye på facebook med vennene mine her. På spansk naturligvis. Har generelt sett ikke store problemer (store altså, de små finnes det jo alltids mange av), og når jeg f.eks. ikke kan et ord så får jeg som oftest til å forklare så de kan gjette seg fram.

Hvilken linje går du i norge? Og skal du ta dette året om igjen i norge?
Jeg gikk studiespesialisering med formgivning VG1, men på grunn av problemer med stipend og hele greia der bytter jeg linje når jeg kommer hjem til Språk, Samfunn og Økonomi. Begynner på VG2 da jeg ikke vet om jeg får til å lese meg opp 2-3 (eller mer) fag som privatist (må ta geografi som priv.) samtidig som jeg går VG3. Altså ja, jeg skal ta året om igjen selv om jeg tror jeg hadde klart meg relativt bra med tanke på fagene som tilbys her nede.

Hvordan er skolen? uniform? når begynner du og når slutter du?
Skolen og fagene jeg hadde på 4º kan du lese om HER, skoleuniformen finner du HER. "Uniformen" er egentlig en hvit skjorte, men vi har også en annen t-skjorte som er gul med skolens "våpenskjold" og navn på brystlomma. Starter 7.40 med en 5 minutters lang sermoni hvor vi heiser flagget og nasjonalsangen spilles, og slutter 12.50 de fleste dagene.
Når jeg starter på 5º i mars en gang, kommer en oppdatering med nye fag og tidspunkt, så følg med!

Du har jo veldig lang sommerferie nå, hvordan er det? er det deilig, eller er det kjedelig?
Vel, i begynnelsen var det litt kjedelig fordi de fleste vennene mine leste til eksamener og diverse, men så ble de ferdige med det og det ble mye vennetid, basseng og sol. Var også mye i klubben med familien og gikk ut i helgene. Så dro jeg jo på utenlandstur (innlegg kommer!) i over 2 uker, så hittil vil jeg si at det er deilig! Nå er de fleste venninnene mine på ferie, så spørs vel om det ikke blir litt småkjedelig etterhvert, men jeg kan jo alltids jobbe på brunfargen, he-he. 

Var folket åpne, eller vanskelig å komme i kontakt?
I begynnelsen skulle alle stille meg en masse spørsmål og alle snakket i munnen på hverandre for å få oppmerksomhet så det var ikke problemer med å finne noen å være med akkurat. Men som med alt annet går folk litt lei etterhvert og da er det bare å henge seg på folk og prøve å vise folk hvordan du egentlig er bak språkvanskene, forvirring og sjenanse, til du blir mer en del av gjengen. Følte meg litt passe dum når jeg til tider hang etter som en mygg, men det ga avkastning (er det et ord?) for nå har jeg en superfin jentegjeng!
Folk er som oftest veldig åpne og interesserte i å bli kjent med deg, men det er naturligvis opp til deg å ta intiativ i begynnelsen.

Opplever du noen store kulturforskjeller?
Hmm, ja og nei. Hadde du spurt meg om det for 3 måneder siden når mye fortsatt var nytt hadde jeg sikkert kunne svart, men nå er jeg så vant med alt at det nesten er vanskelig. Nei, altså, jeg vet ikke helt. Skal tenke på det så kommer det sikkert et innlegg om en uke eller to.

Tips til hva jeg på forberede meg på? Hva jeg bør ha med meg? hvordan jeg bør oppføre meg? osv..:)
Forbered deg på å snakke spansk! Anbefaler deg å prøve å lære deg så mye som mulig på forhånd. Basiskunnskaper, enkle spørsmål og setninger ("no entiendo" for eksempel, den blir nok mest brukt, haha) og gloser. Utrolig greit å kunne.

Om du ankommer i august (vinter) vil jeg i hvert fall anbefale å ta med langbukser og gensere. Der dreit jeg meg litt, for jeg hadde ikke spesielt med gensere og gikk fakisk noen dager med BLÅ lepper på skolen. Ja, det er steinvarmt på sommeren (husk å ha med shorts!), men det er pina meg kaldt på vinteren også! Andre ting kan jo være å ha med seg bok om Norge eller andre typiske ting, makan til entusiasme er det lenge siden jeg har sett! Mye artigere å bla i en bok om Norge (sjekk suvernirbutikker, de har som oftest bøker på spansk med masse bilder) enn å sitte på nettet.

Når det kommer til hvordan du bør oppføre deg - oppfør deg helt normalt, akkurat slik som du pleier! Nå bør du kanskje være litt forsiktig med å ytre veldig sterke meninger (sett på den måten at f.eks. abort er forbudt og kan være et sterkt tema). Ville heller ikke snakket så høyt om hvor mye penger familien din i Norge sender deg pr. måned da det kan virke veldig mye på mange. Ungdommer her nede er ikke vant med å ha så mye penger, så det kan skape misunnelse og annet unødvendig tull. Når folk spør sier jeg bare at jeg får det jeg trenger, uten å nevne beløp:-)

Er det høy kriminalitet i Argentina? Og jeg som er naturlig blond og lys i huden vil jeg være "utsatt" vis du skjønner? 
Svarte mer eller mindre på det i forrige spørsmålsrunde, men ja, det er mer kriminalitet i Argentina enn i for eksempel Norge. Det er slik at du burde være forsiktig med å gå med mobilen i hånda på gata, for vips så er den borte. Veska burde være på kryss og foran, ikke hengende over en skulder. Som blond og lys i huden vil du nok få en del blikk og kommentarer, men jeg vil ikke tro at det blir noe farligere. Det finnes jo blonde og lyshudede her nede også. Har ei venninne i Cordoba (som er en betydelig større by) som er lys i huden og blond, men har ikke hørt at hun har vært borti noe, så det skal nok gå bra!

Ellers hvordan er det generelt i Argentina? 
Argentina er nydlig, du vil ikke angre om du drar!

Får du skoleåret godkjendt som VG2 her hjemme? Du har skrevet at skolen er veldig vanskelig (noe som er fullt forstålig!), og at det er generelt lett å stryke. Kan man likevel få det godkjent, eller er man nødt til å gå opp igjen når man kommer hjem?
Jeg kunne sikkert fått det godkjent om jeg ville, men av diverse grunner skal jeg gå året om igjen i Norge. Skolen er vanskelig om du ikke gjør noe, slik de fleste argentinerene gjør, og dermed er det lett å stryke. Som norsk elev har du i de fleste tilfeller opparbeidet rutiner som å pugge til en prøve, og det vil ikke bli noe spesielt problem
Går du allmennlinje tror jeg ikke du skal ha noen store problemer med å få det godkjent. Argentina har et stort sett bra skolesystem og jeg tror nivået er noenlunde det samme.
Fikk du stipend i likhet med de fleste andre, eller var det noen plusser/minuser pga du dro til et land som Argentina?  Fikk du stipend kun fra lånekassen, eller fra AFS også?
Fikk/får tilsammen 67 000 i stipend fra lånekassen. Tror ikke det faktum om du drar til Argentina eller USA har noe å si, det går vel generelt på det at du skal bo i utlandet. Fikk stipend fra lånekassen, men om jeg ikke husker helt feil har AFS noen stipender gående også.
Var Argentina førstevalget ditt?
Skal være ærlig å si at USA var førstevalget mitt, men pga. katteallergi ble jeg ikke akseptert. Ergo; nei. MEN, jeg er veldig fornøyd med at jeg i dag sitter her i Argentina og ikke i USA. 
Hadde du noe mer spansk-kunnskap enn det du lærte på skolen før du dro?
Nei:-)
Er Argentinerene totalt fremmed for engelsk, eller ?
Nei. De voksne kan litt eller ingenting, mens de fleste ungdommene kan litt. Har noen klassevenner som har gått på engelstinstitutt hvor de har lært engelsk, mens jeg også har noen som har hatt engelsk i bare ett år på skolen. Det varierer veldig, men nesten ingen snakker bra engelsk. Å gjøre seg forstått går likevel som oftest bra.
Hva var den aller største omstillingen du måtte gjøre etter at du kom dit? Eller, hva er mest uvant liksom..
Språket garantert. Det å ikke lenger kunne uttrykke behov og meninger! Ellers må du tenke nytt og annerledes. Det går faktisk ikke an å tenke som om du var i Norge, for standard, levesett, mat og familieforhold er faktisk annerledes. Verken bedre eller verre, men annerledes. Ikke hold på trange norske meninger!
Er det noe du skulle ønske du forberedte deg mer på eller undersøkte mer om før du dro?
At jeg lærte meg mer spansk og ikke tok så lett på det! Hadde jeg kunnet mer hadde det sikkert blitt lettere i begynnelsen. Men slik kan man jo tenke til man blir gal, det gikk som det gikk, og det gikk bra:-)
Norgekunnskapene mine kunne derimot vært bedre. Vit om det er høyre eller venstre som styrer landet, om landet er sosialistist eller hva det enn skulle være. Folk kommer til å spørre mye.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig bra svar! Jeg har bare ett spørsmål, får man stipend om skoleåret ikke blir godkjent?

Marthe sa...

Altså, her er jeg ganske grønn selv og det er vel egentlig mamma som holder styr på sånt. Du får vel i teorien ikke stipend om skoleåret ikke blir godkjent, MEN at det blir godkjent tilsier jo egentlig at du kan begynne rett på 3. året. Jeg skal begynne på 2. året (om igjen), men får likevel stipend. Tror det er lettere om du snakker med rådgiveren på skolen eller organisasjonen:-)

Kristin sa...

wow, høres ut som du har vært utrolig heldig med alt..!! og byen du bor i ser utrolig fin ut! er du med på noe spesiellt på fritiden? kos deg videre, ser ut som om du trives kjempebra!

Anonym sa...

Marthe. Bra du henviser til rådgiver for akkurat i dette spørsmålet er du absolutt ikke etterrettelig. Du må få året godkjent! Dessuten, det går mye i norsk skriftlig nå, kanskje du skulle skrive om alt til spansk - noe å gjøre på i all ferien :D Mams