lørdag 19. mars 2011

Oversikt over skolefag '11

15.57 

Nå har jeg gått ferdig en hel uke på skolen! Vi startet på nytt skoleår torsdag i forrige uke, og det var pina meg hardt å stå opp 6.40 den morgenen, det sier jeg bare! Nå har vi virkelig begynt på de sosiale fagene så CHAU til biologi, fysikk og kjemi. Timeplanene i år er tung, men i det minste mye bedre en året før! Går fortsatt i den samme klassen, og trives enda bedre enn før. Føler jeg kommer overens med alle i klassen og det er en god følelse skal jeg love dere!


Har laget timeplanen til dere, og under bildet skriver jeg bare en kort liten beskrivelse av fagene jeg har - på norsk - slik at dere kanskje skjønner mere (noe i det hele tatt). Bildet er superstort for at dere skal se noe i det hele tatt. Orker ikke tenke på designet nå...

Image and video hosting by TinyPic
Mátematica - Matematikk: Sier seg kanskje selv? Vi jobber med en masse rare tall og temaer jeg aldri har hatt før. I tillegg til tidenes mest kompliserte kalkulator. Jeg er ikke flink i matte til vanlig, og matten  her lover jeg deg er enda vanskeligere, så mildt sagt sliter jeg veldig med å følge med i matte.

Probabilidad y Estadística - Sannsynlighet og statistikk: Går veldig - veldig - mye i frekvenstabeller og gjennomsnitt og median og typetall og søylediagrammer at jeg blir helt ør i hodet. Her har vi også tidenes mest kompliserte kalkulatorformler, men det er jeg egentlig veldig glad for så jeg slipper å bruke hundre-og-førti år på å regne gjennomsnitt. Liker for så vidt statestikk bedre en matematikk.


Pedagogía - Pedagogikk: Foreløpig har vi hatt mest mennesket og utdanning, og om skolen er det som utdanner mennesket eller om det er andre ting. I så fall, hvordan utdannes mennesket og hvilke faktorer spiller inn ETCETERA. Faget virker litt tørt, men tror ikke det skal bli noe stort problem!

Filosofía - Filosofi: Dette faget er tørt. Så tørt at det knitrer av det. Nå jobber vi mye med hva vi assossierer med ting osv. og vi hadde f.eks nettopp en oppgave hvor vi skulle presentere vårt syn på verden med bildeutklipp og tekst og så forklare hvorfor vi hadde gjort det slik og slik. Det som er bra er at det i de fleste tilfellene ikke finnes et "fasitsvar", men at vi må tenke det ut selv.

Psicología - Psykologi: Læreren vi har er fantastisk og hun er tidligere psykolog så hun vet hva hun snakker om. F.eks. gir hun oss en masse eksempler på tingene vi snakker om, som gjør ting litt interesante og ikke så tørt. Nå holder vi på med psykologi fra 3000 f.Kr. og fram til i dag. Nei, det er ikke kjedelig som det høres ut.

Derecho - Rettslære: TØRT. Kan ikke beskrive hvor dødt faget er en gang. Læreren (som forøvrig er prikk lik en frosk) snakker og snakker og snakker, og det tar faktisk aldri slutt. Hun bruker også så mange ord og uttrykk jeg aldri har hørt før at jeg faller ut med en gang og blir sittende å glo dumt ut i lufta.

Literatura - Literatur: Vi har masse om litteratur fra Argentina, men også Sør-Amerika generelt. Nå har vi et prosjekt hvor vi i grupper på to-og-to (jeg er med Juli) skal finne 3 lyrikere fra et land i Sør-Amerika (vi trakk Costa Rica) og så analysere dikt (etc.) og senere presentere det.

IMA (Introducción al Mundo Actual) - Verden i dag: Vi snakker om det som skjer i verden for øyeblikket, forhistorien og hvorfor det har blitt sånn, og hva det kan utvikle seg til eller eventuelt ende med. Det vi har fokusert mest på i det siste har naturligvis vært katastrofen i Japan.

Geografía - Geografi: Her snakker vi også mye om det som skjer i verden, men det er for så vidt for å etterhvert kunne plassere det på kartet. Her om dagen skulle vi sjekke geografikunnskapene våre og hver enkelt skulle tegne et mentalt kart og plassere landene for å sjekke hvordan det lå an. På verdenskartet etterpå var det derimot som visste eksakt grensene til Europa, så etter 5-6 elever sa læreren at jeg måtte komme opp å gjøre det. Haha. (og pappa: jeg gjorde det perfekt! Hurra for geografien du har lært meg!)

Francés - Fransk: Går ut på det språkfag flest gjør. Har lært en del allerede, og tror det blir artig! La profesora er dessuten tidenes koseligste!

Inglés - Engelsk: Hvis det er like superlett som i fjor så blir det også... superlett i år også.

Investigación - Etterforskning: Viktig å merke seg at det er etterforskning sosial (?), og at det gjelder spørreundersøkelser, forbrukerundersøkelser etc. Dette året er bare en intro til neste år, så vi skal bare ha teori dette året og ikke noe praktisk.

Gimnasia - Gym: Vi har volleyball hver bidige gang, i likhet med i fjor. Hurra...! Vi skal ha gym på skolen og på universitetsområdet fra 16.50-17.50, bare oss jentene.

Under ser dere timeplanen jeg hadde i fjor. Fagene klarer dere vel å gjette dere til selv, siden mesteparten er ganske likt!
Image and video hosting by TinyPic
Lengua var forfaget til Literatura som vi har nå, Orentación var foredrag, Informática var lære om data og teknologi, og Plástica var kunst.

I tillegg skal jeg, Juli og Sole begynne på volleyball på tirsdager og torsdager fra 7-8 (tror jeg), så torsdagene mine blir forferdelig lange! Først skole fra 7.40 - 12.55 så etterforskning fra 14.00 - 16.00 så gym på Palomar (universitetsområde) fra 16.50 - 17.50 og så volleyball (også på Palomar) fra 19.00 - 20.00. Så må jeg gå til hovedgata og ta buss, så jeg blir ikke hjemme før klokka 21.00!!! Alletiders.

1 kommentar:

Anonym sa...

mange spennende fag og ikke heng deg opp i hvordan lærerne er. Filosofi er både spennende og viktig å ta med seg videre. Filosofi er en del av mange fag du sannsynligvis kommer borti på senere studier, så bra med et godt grunnlag. Og enda godt at du besto Europa :)