onsdag 2. mars 2011

Pensamientos

05.15

Jeg husker for litt over et år siden og landevalg for utvekslinga var et tema. Jeg husker et av de viktigste kriteriene mine var at jeg skulle reise til et land langt, langt borte. Europa skulle jeg ikke til siden det var så nærme.
Nå derimot, sitter jeg her og lurer på hvorfor i alle dagen jeg valgte et land på andre siden av jordkloden. Hvorfor jeg valgte et land jeg kan få besøke én gang i året - hvis jeg er heldig. Det man ikke tenker på før man drar er hva man kommer til å føle når man innser at man ikke skal være her for alltid. Når man faktisk blir så glad i de personene man har rundt seg underveis at det er på grunn av de man gråter seg i søvn hver kveld, og ikke de man har forlatt "hjemme". For ja, man skal hjem - ja, man skal forlate alt og alle man har kjent i ett år. Det er det som er det vanskelige og det er det som er tungt. Man skjønner ikke det før man sitter i vertslandet sitt og er over halvveis i året. Da skjønner man hva man har begitt seg ut på.
I natt skulle jeg ønske jeg aldri dro på utveksling. Fordi det gjør vondt å tenke på alle jeg skal forlate.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Huffa, det er da litt tidlig å starte sørginga enda. Men du har jo rett på mange måter. Samtidig vil du oppleve at det kommer til å bli helt fint tilbake i Norge etter en liten stund også. Du begynner i ny klasse og får bli kjent med mange nye folk, samtidig som du får treffe igjen alle gamlevennene. Begynne på badminton igjen, kanskje klatring. Freikollen og Kvernberget. Stupe fra svaberga. Ny seng og nytt kreppdynetrekk :) Ingen rottehund og andre skrikende dyr. Normal temperatur, her er det ikke snakk om "jeg dør av varme". Hjem til normaltid på fredag og lørdag. Slipper alle disse klubbene. Og tryggere gater nattestid, ikke avhengig av taxi - du kan gå den lange veien hjem istedet. Skole til 16. Og bare to måneders sommerferie. Og slik kan jeg holde på å ramse opp :):) Tenker på deg. Og er fortsatt glad i deg selv om jeg ikke blir savnet :( :) <3

Anonym sa...

Jeg lurer bare på en ting... kan du drikke alkohol der nede, eller?
Fantastisk bra blogg, btw :)

Anonym sa...

OPPDATER? :) savner blogginga di

Anonym sa...

åå jeg elsker bloggen din!! du er så flink:)

Anonym sa...

Koselig å lese om noen som "er lei seg" fordi de ikke ønsker å reise hjem, heller enn pga. hjemlengsel! :)
Håper du får det fint resten av året ditt!

Jeg skal forresten på språkreise til Spania i sommer, i to uker. Mamma og pappa reiser også ned, så vi reiser sammen, men vil du anbefale meg å bo i spansk vertsfamilie begge ukene jeg skal være der, eller tror du det holder med en? :)