mandag 18. april 2011

Cosas que tengo que hacer antes que me vaya

 18.19
  • Kjøpe boka "Che Boludo" som inneholder mange fraser og typiske ord for Argentina. 
  • Prøve ut patinaje artistica (kunstløp, men på rulleskøyter) sammen med kusinene mine.
  • Ha en avskjedsfest med jentene.
  • Ha en avskjedsfest med familien og slekta. 
  • Lage en liste på et eller annet utested og invitere alle jeg kjenner i forbindelse med at jeg drar. 
  • Lage fårikål for vertsfamilien på 17. mai. 
  • Lage pannekaker og/eller vafler.
  • Samle oppskrifter for biscochuelo (gjort), maicenitas, dulce de leche, pastel de papa, tortilla de papa, empanadas, choclo, ñoquis, lemon pie, flan, chocotorta og pan dulce. 
  • Kjøpe et argentinsk flagg og få familie og venner til å skrive hilsener på det. 
  • Få vennene mine på skolen til å skrive på skoleuniformen min.
  • Drikke mate i parken. 
  • Dra til auditoriet på en konsert med klassisk musikk. 
  • Dra til huset til Sarmiento (skal forklare når jeg har vært der).
  • Kjøpe en ring og et armbånd med Cathlin, Charlotte og Emma (utvekslingsvenninnene). 
  • Dra til Mendoza på dagstur for å oppleve byen. 
  • Se en fotballkamp på den nye stadionen i San Juan. 
  • Bestige et av fjellene i San Juan. 
  • Dra på sykkeltur til Zonda for å drikke mate
  • Kjøpe reisegaver til mamma, pappa og bestefar (allerede bestemt, men det kan jeg jo ikke skrive her). 
  • Kjøpe en fotballskjorte fra Argentina og en fra laget Boca (CABJ). 
  • Ordne en asado med alt mulig rart med vennene mine. 
  • Lære å lage/ordne i stand en asado
  • Gå på et institutt for å lære mer spansk. 
  • Lage en guide med bilder og tips om restauranter, steder og ting-å-se fra San Juan.
  • Kjøpe en lettleselig bok om Argentinas historie.
  • Kjøpe en kortstokk (den spanske versjonen, ikke den franske som brukes i f.eks. poker). 
  • Finne og kjøpe en bok om typisk argentinsk mat. 
  • Dra flere ganger på sykkeltur til el Dique.
  • Klippe håret mitt hos frisøren. 
  • Skrive et reisebrev til AFS. 
  • Finne en viss Marius som skal til San Juan med AFS i august.
  • Møte Madeleine (var i San Juan forrige år) når hun kommer hit i juni. 
  • Skrive navnet mitt på veggen i en dobås på toalettet på skolen. 
  • Lære meg å spille truco (typisk argentinsk kortspill som er kjempekomplisert). 
  • Tegne flere i familien min og av vennene mine og gi bort
  • Lære meg nasjonalsangen til Argentina.
Dette er altså alle tingene jeg har tenkt å gjøre før jeg drar, og som dere ser er det jo en god del! Har allerede fått krysset ut to punkter (kjøpte to bøker om Argentinas historie i dag (1916-1955 og 1955-2010) og reisebrevet til AFS skrev jeg i forrige uke), og i løpet av la Semana Santa skal jeg og Cathlin i hvert fall få krysset ut enda flere punkter!

2 kommentarer:

Kristin sa...

Så gøy å lese lista di! Jeg har en liten bok med masse lister om forskjellige ting jeg skal få gjort/ må få kjøpt/ skal lage til vertsfamilien min osv :D

Anonym sa...

gleder meg til å høre om fårikålen. Lang liste, tror du må bli litt lenger i Argentina, i alle fall kan du ikke sove bort siestaen...her må effektivitet til