tirsdag 12. april 2011

La cabalgata y la Difunta Correa

18.56

Lørdagen stod jeg opp 6.30 og møtte som flink AFS-er opp klokken 8 utenfor katedralen sammen med resten av AFS-erene for å følge la cabalgata videre til Difunta Correa. Difunta Correa er en kjempeliten landsby med en historie som gjør at det er et av de mest attraktive stedene for troende å besøke. Historien er nemlig slik at for lenge siden gikk det en mor med ungen sin gjennom San Juan-ørkenen og på akkurat det stedet hvor Difunta Correa ligger i dag, døde moren. Ungen livnærte seg på moren i tre dager før han ble funnet i livet av noen gauchoer. Dermed har dette stedet blitt satt opp som hellig for alle gauchoer, og for de fleste andre.

Hvert år kommer det folk for å legge igjen ting for å vise at de er takknemmlige. Kjøper folk seg en ny bil, tar de med seg det gamle bilskiltet til Difunta Correa for å vise takknemlighet overfor å ha fått kjøpt en ny bil. Andre som har kjøpt et hus, tar kanskje med seg en liten del av det gamle huset. Tidligere har det faktisk stått en hel bil på toppen, men den har nå blitt fjernet. Vi så faktisk også to brukte gipser! I tillegg er det et stort område med flasker - for folk som så gjerne vil vise takknemligheten sin, men som ikke har spesielt mye å legge igjen. På toppen av stedet er det et lite hus med ett rom hvor det ligger en statue av moren med barnet. Hit står folk i kø for å komme inn å kysse barnet eller moren på hodet, samt legge igjen blomster, bilder og andre ting.

Uansett, da vi hadde sittet i minibussen en stund og klokka hadde blitt nærmere 11, stoppet vi på siden av veien og de som ville ri på hester i "paraden" sammen med gauchoene gikk av. Det var meg, Ditte (Danmark) og Santi (herfra, men skal til Tyskland i august). Først ventet vi i en evighet sammen med hestefolkene inntil alle gauchoene nærmet seg. Så brukte de enda en liten evighet på å gjøre klar hestene (ingenting gjøres i høyt tempo her i Argentina), slik at vi kunne sette oss opp. Innen dette hadde skjedd hadde plassen vår i følget passert, så det å måtte starte med å galoppere var ikke akkurat det jeg hadde håpet på, for når det skal sies er det jo år og dag siden jeg har ridd noen hest sist. Men så fant vi plassen vår og de neste 15 kilometerene gikk relativt greit.

I hestefølget, som alle andre steder, fikk vi jo en del oppmerksomhet siden svært få har sett gauchas rubias - blonde cowboyer - ble det en god del plystring, "hola linda", "gaucha rubia, vení!" etc. Må si det var passe kleint å sitte der på hesten min (vi var tre hester i bredden og uten muligheter for å komme oss vekk), og få siderytteren glisende til meg "hola hermosa". HEHE. Senere kom jeg og Ditte i snakk med flere - koselige altså - så vi kjeda oss ikke akkurat for å si det slik!

Så kom vi fram etter 3 timer, spiste asado med AFS-gjengen, flira oss halvt i hjel over de idiotiske t-skjorteskillene vi hadde fått, besøkte toppen av Difunta Correa, kikket på ting i boder, tok masse bilder og - ble intervjuet av en avis fra Buenos Aires! Jeg, Ditte og Hus. Haha, joda.

Uansett; tror ikke det var spesielt mye mer å skrive nå, og strengt talt tror jeg bare det er mamma og pappa som gidder å lese gjennom. Her kommer bildene! Har enda ikke lagt ut på facebook, men regner med det kommer en del flere bilder enn det som er lagt ut her.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Los caballos.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Det fantes omkring 7 eller 8 slike små hus som alle er fullstendig dekt i takkeskilt. På alle skiltene står det takk for et eller annet, samt datoen. Den eldste vi fant var helt fra 1930!
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Her blir vi intervjuet! Haha.

I kveld skal jeg på volleyball! Om 1 1/2 time faktisk. Ønsk meg lykke til da!

3 kommentarer:

Celina sa...

Det er så utrolig gøy å lese bloggen din! Virker som om du har det kjempeherlig, og det frister virkelig å dra. Fortsett med den fantastiske blogginga, for det er faktisk ikke bare foreldrene dine som gidder å lese gjennom. Det er såpass interessant at jeg kan lese det både en og to ganger - og jeg kjenner deg ikke engang!

Anonym sa...

Heihei. Ja, jeg gidder selvsagt å lese :) Kjekt å høre hva du gjør og mer om kulturen i Argentina. Utrolig hva de legger igjen som oppmerksomhet/takk. Artig at du prøver deg på riding igjen også. Lykke til med volleyballen! Mamma

Anonym sa...

Jeg leser så å si alle innleggene! Veldig bra blogg:)
Er 10'ende klassing nå, skal derfor snart bestemme meg for om jeg vil dra eller ikke på utveksling i 2. klasse. Problemet er at jeg ikke er sikker på hvilket land. Har veldig lyst til å dra til et spansktalende land. Kan du skrive noen tips, eller hvorfor du valgte Argentina, eller om språket er vanskelig? og om du vet noe om "de andre" spansktalende landene i sør-amerika. Håper du skjønner hva jeg mener. Takk for svar! :)