fredag 29. april 2011

La pascua en Argentina

20.58
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Nå kan vel påsken kalles godt og vel forbi, og jeg har endelig orket (eller fått tid til!) å sette meg ned å faktisk skrive om den. Hadde vel egentlig forventet (forventninger er skumle...) at den skulle gå litt større for seg enn det den faktisk gjorde, så jeg ble kanskje litt skuffet på det punktet. Men det blir litt som med jula vil jeg tro - at det fortsatt ikke ligger noen gode, gamle tradisjoner inne hos menneskene.

Påsken her i huset startet vel allerede tirsdagskvelden da vi skulle ordne i stand kurver med små sjokoladeegg som søstrene mine skulle ha med seg på skolen dagen etter (bildene i begynnelsen). Torsdag og fredag fikk alle fri fra skolen og jobb som en slags "påskeferie", så de dagene tilbrakte jeg sammen med familien. Disse dagene er det ikke lov å spise kjøtt (vel og merke rødt kjøtt), så vi spiste mye grønnsaker og empanadas med tunfisk og choclo (en maisblanding). Ikke kjempegodt, men helt ok!

Her varer ikke påsken så veldig lenge, og vi har ikke en ukes påskeferie, men noen "tradisjoner" finnes det jo likvel. Siden mesteparten av menneskene her er katolikker (og noen veldig troende, f.eks. krysser seg når de kjører forbi en kirke) er det veldig vanlig å gå i kirka. Det er satt opp gudstjenester hver kveld og kirkene er stappfulle. Hadde egentlig håpet at vi skulle dra, men slik ble det jo ikke siden familien min ikke er spesielt troende. Ellers er det regelen med å ikke spise kjøtt, og på søndagen er det tid for påskeegg for barna (og de voksne)! Det ble kanskje ikke skiturer på toppene rundt Molde med mamma og familien, eller påsketur til Røros med pappa og bikkja for å stå på ski. Heller ingen grillpølser, strandamør, påskemarsipan, kvikklunsj eller appelsiner, men det gikk egentlig bra. Jeg kan jo få alt av gode, gamle Norge hvert år for resten av mitt liv hvis jeg vil, så det skader jo ikke å for en gangs skyld gjøre noe annerledes!

Fredagskvelden, lørdagen og søndagen kommer i hver sine innlegg slik at det ikke skal ta hundre år for dere å laste opp alle bildene! 

Ingen kommentarer: