fredag 22. april 2011

Svar på leserspørsmål

00.02


Leserspørsmål: Jeg leser så å si alle innleggene! Veldig bra blogg:)
Er 10'ende klassing nå, skal derfor snart bestemme meg for om jeg vil dra eller ikke på utveksling i 2. klasse. Problemet er at jeg ikke er sikker på hvilket land. Har veldig lyst til å dra til et spansktalende land. Kan du skrive noen tips, eller hvorfor du valgte Argentina, eller om språket er vanskelig? og om du vet noe om "de andre" spansktalende landene i sør-amerika. Håper du skjønner hva jeg mener. Takk for svar! :)


Så koselig at du liker bloggen min!
Vil anbefale veldig å dra til et spansktalende land framfor et engelsktalende! Som jeg har sagt så utrolig mange ganger før - i engelsk har man alltid basiskunnskapene, men drar man til et spansktalende land (eller hvilket som helst fremmedspråkligland) vil man lære seg et helt nytt språk som man ikke ville ha lært like bra hvis ikke! Nå er jeg jo for eksempel trespråklig (norsk, engelsk og spansk) noe som ikke er verst i en alder av 17!

I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg til USA som alle andre jeg kjente, men da jeg ikke kom inn på grunn av katteallergi ble jeg tvunget til å tenke alternativt. Jeg hadde allerede hatt spansk i ett år og var positivt innstilt til språket og tenkte at "dette kan jeg jo få til" - og det gjorde jeg også! Språket er ikke så fryktelig vanskelig, men det er vel som med alle andre språk at det tar en liten stund å få grep på det. Vanligvis er folk hjelpsomme og tålmodige så det skal ikke være noe problem. Etter en måned snakket jeg veldig basisspansk, men merket for eksempel en ekstrem forandring fra den første måneden til for eksempel den fjerde måneden. Når man lever med språket rundt seg hele tiden, hele døgnet, går det overraskende fort å lære seg det! Selv om du hadde nektet å lære, ville du uansett ha lært noe. Et tips hvis du (eller generelt til de som velger fremmedspråklige land) drar til et spansktalende land er å ikke være redd for å drite deg ut! Gjør du en tabbe så er det helt ok, for du vil uansett lære av den og neste gang vil du ikke gjøre det samme. Det er bare slik du lærer!

En annen lur ting er å lære seg så mye som mulig av språket før du reiser! Det vil gjøre begynnelsen mye enklere! 1-2-3-kurs på internett, noen år med språket på skolen eller hva som helst. Før jeg dro hadde jeg hatt spansk i ett år, hvor jeg lærte en god del. Jeg satt også mye på internettet med spanske spill for å lære ord, og lærte blant annet alle fargene og dagene i uka ved å gjøre det. I tillegg pugget jeg mange ord som var relevante i hverdagen til jeg kunne de utenat (dyrenavn, ting i byen og på kjøkkenet), og festet lapper med det spanske navnet på for eksempel sminkesakene mine eller skoletingene mine slik at jeg til slutt lærte meg navnet på objektet etter å ha sett lappen hver dag.

De andre spansktalende landene i Sør-Amerika vet jeg faktisk ikke så mye om! Jeg vet i hvert fall at spansken varierer veldig mellom landene. I Mexico og Chile snakker de for eksempel en versjon av spansk som jeg ikke vil kalle stygg, men veldig, veldig annerledes. Men det tenker sikkert mexikanerne og chilenerne om Argentina også! Jevnt over tror jeg alle landene har til felles at de er veldig åpne for nye mennesker og at de er veldig varme i sin måte å være på, så kommer du hit som utvekslingsstudent skal du ikke ha noen problemer med å komme i kontakt med menneskene! Argentina regnes forresten som det landet som er mest europeisk når det kommer til Sør-Amerika så det kan jo være noe å ha i bakhodet. Mange ting kan være annerledes enn det du har lest på bloggen min!

Håper det ga deg noen svar, hvis ikke er det bare å spørre igjen - mer detaljert - i kommentarfeltet eller du kan sende meg en mail! Anbefaler også å lese litt i arkivet mitt for jeg har svart på en del spørsmål eller skrevet om litt småting tidligere!

Ingen kommentarer: