mandag 11. april 2011

Un día normal en el colegio

21.21

Torsdagen hadde vi langdag på skolen, så da fant jeg ut at jeg kunne ta med meg kameraet for en gangs skyld! Og dere skal tro det ble flittig brukt. Her er det slik at hvis noen har kamera (og da spesielt mitt siden det er så stort og "fancy") skal alle stille opp på bilder med alle. Så for å si det slik så satt jeg igjen med rundt 200 bilder etter torsdagen. Poster 15 stykker her, og noen til kan dere se på denne linken.
Image and video hosting by TinyPic
Sole, Sofi, Coti, Juli, Telmo, Maca, Ampi y yo. 
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Vale, Sergio, yo y Sole.
Image and video hosting by TinyPic
Her er vi i trappa som vi må gå i hundre-og-førti ganger i løpet av en dag siden vi har klasserom i andreetasjen og de fleste av venninnene våre befinner seg nede.
Image and video hosting by TinyPic
Sergio, Juli, yo y Santi.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Klassen sammen med læreren vi har i geografi (hvis du finner henne...). Bildet er tatt rett utenfor klasserommet vårt, og som du kan se er det rett ut i "naturen" utenfor klasserommet. Elsker det!
Image and video hosting by TinyPic
Los chicos utenfor kiosken i fritimen.
Image and video hosting by TinyPic
Noen av oss i klassen utenfor kiosken - også i fritimen - mens vi drakk cola og prata. I bakgrunnen ser dere fotokopikiosken hvor vi kjøper fotokopier av lekser, lærebøker og ark.
Image and video hosting by TinyPic
Paola og Santi - også utenfor kiosken. Legg merke til den lille fliken av veggmalinga i bakgrunnen. Vi har en haug slike (fantastiske) veggmalerier to steder på skolen siden kunstlinja har fått lov å utfolde seg fritt et par ganger. En dag skal jeg få tatt bilde, for det er så utrolig bra laget!
Image and video hosting by TinyPic
Dette bildet er også tatt utenfor klasserommet. Her ser dere at vi faktisk har klasserom på en veranda! Også kalt andreetasjen på skolen.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
De siste to bildene er tatt midt i skolegården (flislagt skolegård... haha) Verandaen på andreetasjen peker ut mot skolegården, og sammen med skolebygget i bakgrunnen (og på bilde 2 og 3) former det et stort rektangel. Her vrimler det som maur i friminuttene når alle løper rundt og skal hilse på hverandre. Veldig, veldig sosialt og jeg elsker det! Bilde 4 fra trappene er tatt midt mellom skolegården og kiosk- og fotokopikioskområdet.

Jeg elsker skolen min, og jeg elsker at det er så åpent og luftig (ta andreetasjen som et eksempel). Vi har jo nesten bokstavelig talt klasserom utendørs! I tillegg er det fullt av trær og planter overalt, og vi har masse kunst fra kunstlinja hengende rundt. For eksempel veggmaleriene som jeg skrev om tidligere, og på ytterveggene i etasjen under klasserommet vårt henger det tett på tett med brune leirfigurer som former et mønster. Vi hadde også to uker hvor leirhodene (menneskehoder i leire i naturlig størrelse) som avgangselevene i fjor hadde laget, hengene rundt omkring. Et var for eksempel festet på en søyle og et annet var festet mellom noen greiner i et tre. Det står også diverse statuer i diverse materialer plassert rundt på skoleområdet.

Tror det blir veldig rart å komme tilbake til Norge med "vanlige", innestengte klasserom og hvor skolegården er byttet ut med pc'er og sofaer på klasserommene. Det er jo faktisk forferdelig asosialt å gå på skole i Norge. Her hilser jeg (kysser på kinnet-hilsen) på kanskje 50-70 personer i skolegården daglig, mens i Norge holder man seg til sin lille gruppe på kanskje 7-8 personer.

Jeg kan ikke forestille meg hvordan det blir å komme tilbake til Norge og ikke kunne hilse på mennesker med et kyss på kinnet. Jeg har ikke ord på hvor kaldt det kommer til å føles!

3 kommentarer:

Anonym sa...

jeg skal kysse deg hver gang jeg ser deg og opptil flere ganger på hvert kinn! Hjelper det?

Gleder meg til å få se bildene av veggmalerier og keramikk.
Mamma

Eirin sa...

Høres helt fantastisk ut å gå på skole der! Du må ta flere bilder fra skolen ved en senere anledning, kjempemorsomt å lese om! :)

Kristin sa...

Haha, ja, vi også spiser vel fisk bare 1-2 ganger i uka.. men det spises i hvert fall mer i Norge enn her! Jeg synes også det er kjempegøy å lese bloggen din, men skal innrømme at jeg er veldig dårlig til å kommentere..

Skolen din ser så fin ut! Klimaet der du bor høres også herlig ut! Kos deg videre, ser ut som du har det så vilt bra :D