tirsdag 3. mai 2011

Vinter i San Juan

21.05

I dag hadde hushjelpen nystekte, hjemmelagede empanadas con queso da jeg kom hjem etter å ha tilbrakt mesteparten av dagen på skolen for å studere sammen med Juli. Empanadas con queso er - vel - empanadas, men ikke middagsempanadas, men dessertempanadas! De er fylt med ost og i tillegg har de masse sukker og kanel! Deretter frityrstekes de og de spiser nyfriterte. Jeg vet at det høres kjempekvalmt ut, men dere må faktisk smake det for det er så fantastisk godt at jeg kunne spist meg halvt ihjel om jeg ville.

Vinteren har ankommet for fullt nå. Her i San Juan har vi egentlig ikke noe som heter vår og høst, for man går egentlig bare rett fra sommer til vinter og omvendt. Jeg kan med hånden på hjertet si at årstiden her skiftet over natten. Den ene dagen hadde vi 30 grader og jeg gikk med shorts, mens morgenen etterpå våknet jeg opp som isbit i sengen min. På med langbukse, converse og genser. I dag tidlig på vei til skolen (7.30) hadde vi bare 4 grader! Og selv om jeg fram til nå har levd i, og forbannet, den uoverkommelige varmen som San Juan er kjent for, hadde det likevel vært ønskelig med bare litt varmere temperaturer siden jeg etter én time på skolen knapt kjenner tærne mine på grunn av kulden. LIKTÆR!

MEN, det skal også sies at jeg elsker at jeg kan nå kan bruke langbukser og gode, tykke gensere. Og støvletter og converse! Det er jo faktisk det som er koselig med vinteren - å pakke seg inn i en masse gode klær. Og komme hjem fra skolen til ferdiglaget varm lunsj, og etterpå en te og kanskje empanadas de queso, biscochuelo eller noe annet godt. Jeg trives veldig, veldig godt nå, selv om jeg snart må gå til innkjøp av både ullsokker og jakker.

Jeg burde ikke skrive slikt på bloggen, eller i det hele tatt tenkte det, men det gjør meg trist å tenke på at nå som sommeren har passert, er det noe jeg aldri vil komme til å få oppleve igjen. Denne sommeren tror jeg har vært den beste i mitt liv, uten tvil. Takk til alle som har gjort den så fantastisk fin.
Legger ved noen bilder fra en ettermiddag jeg tilbrakte i huset til Abuela sammen med Ana Paula da det enda var sommer.
Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Dagens lille argentiner: Visste dere at mesteparten av alle argentinerne spiser ñoquis den 29. hver måned? Dette er en tradisjon som stammer fra Italia og det sies at det skal bringe lykke for måneden som kommer. Rundt 1/3 av alle argentinere har slekt som stammer fra Italia, så slik har tradisjonen blitt videreført gjennom generasjonene i Argentina.

Ingen kommentarer: