lørdag 7. januar 2012

Svar på leserspørsmål

Hei! Jeg skal også dra til argentina som utvekslingsstudent om 2 år. Også lurte jeg på om du anbefaler å reise med AFS. Syntes du det var bra? Var de flinke til å sette deg hos en vertsfamilie du trivdes med? og sist men ikke minst, var argentina verdt et helt skoleår?

Jeg har skrevet veldig mye forskjellig om AFS i løpet av året, men for å svare på spørsmålet ditt er jeg kjempeglad jeg dro med AFS. Både opplegget før jeg dro, oppfølging underveis i året, og opplegget etterpå har jeg vært veldig fornøyd med. På preorienteringa hadde vi kjempeflinke ledere som virkelig forberedte oss på, og fortalte oss om, det å reise ut for et helt år, og reorienteringen var likedan. I begynnelsen hadde jeg litt i mot AFS i byen min i Argentina, på grunn av manglende kontakt osv., men i etterkant ble jeg veldig glad i lokallaget mitt. De var kjempeflinke til å arrangere orienteringer og reiser for oss studentene. Vil absolutt anbefale deg å reise med AFS.

AFS i Argentina var flinke til å finne familier, og jeg vet av erfaring at vertsfamiliene til alle utvekslingsvennene mine var oppegående og snille. Familien min var fantastisk, men som med alle andre familier er det jo naturligvis småting som kunne vært bedre, men det er jo opp til en selv om en vil velge å bli der eller skifte familie. Det er også viktig å huske på at dette vil bli en vanesak, noen ting trenger man bare tid til å bli vant til! AFS Argentina er generelt veldig flinke til å sjekke ut vertsfamilier og sikre at de er "normale", så det er ikke noe problem. Trivdes kjempegodt hos vertsfamilien min og jeg bodde der hele året.

Om Argentina var verdt et helt skoleår? Definitivt. Jeg har aldri angret på at jeg dro til Argentina, og jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller. Jeg fikk oppleve et land jeg ikke visste noe som helst om før (bortsett fra Messi og Maradona), og jeg lærte å snakke spansk! Skal love deg at det er kult å kunne et annet språk enn de fleste du kjenner, og du får SÅ mye igjen for det senere i livet! Flere av vennene mine dro til USA samtidig som meg, og selv om de ikke angrer på at de dro dit har flere av de sagt at dersom de skulle velge på nytt ville de valgt alternativt. Det er altså ingen grunn til å la være å velge alternativt, du vil ikke angre.

Håper noe av dette hjalp, selv om det kom litt på grensen sent! Hvis du - eller noen andre - har noen spørsmål er det bare å legge igjen i kommentarfeltet eller sende meg en mail på maarthem@hotmail.com.

1 kommentar:

Anonym sa...

okei, tusen takk for fint og nyttig svar!:)
-hanna