mandag 23. april 2012

Reisebrev

Jeg husker ikke om jeg har skrevet dette før, eller linket til det, så jeg tenkte jeg kunne ta det opp igjen. Mens jeg var på utveksling skrev jeg et reisebrev til AFS som ble publisert på nettet. Her er det i hvert fall. Det er fra april 2011, så det er mer eller mindre ett år siden jeg skrev det, uten at verken meningene og poengene har endret seg.
Image and video hosting by TinyPic
Nå har det gått over syv måneder siden jeg ankom byen min San Juan i Argentina og tiden flyr bare fortere og fortere forbi. Jeg husker det som i går da vi satt ni spente nordmenn på flyet til Buenos Aires uten egentlig å vite noe om hva vi kunne forvente oss eller hva vi kom til å oppleve.

Jeg hadde selv fått vertsfamilie to dager før avreise og det eneste av kontakt vi hadde hatt var en mail på gebrokken spansk som egentlig ikke fortalte meg noe som helst, dermed var jeg ekstra spent på hva som ventet meg! Etter en forberedelsescamp i Buenos Aires og en busstur på 16 timer, ankom jeg bussterminalen i San Juan til synet av "BIENVENIDA MARTHE" skrevet på et flagg, og vertsforeldrene mine som stod smilende og spente, og ventet på meg. Sommerfuglene jeg hadde i magen kan ikke beskrives! I tillegg til vertsforeldrene mine har jeg to småsøstre på 3 og 6 år, som jeg også har fått veldig god kontakt med. Jeg har vært utrolig heldig med vertsfamilien min, og jeg kan ærlig si at jeg nå føler meg som en del av familien og ikke bare "en familie jeg har bodd på hotell hos".

Opplevelser
En av forventningene jeg hadde i forkant av året var at jeg hadde lyst å reise mye. Jeg var fullt klar over at AFS-året skulle handle om å gå på skole siden det hovedsaklig er en skoleutveksling, men jeg hadde likevel håpet på å få se litt av landet. Og slik sett hadde jeg også veldig flaks! I sommerferien fikk jeg nemlig dra sammen med vertsfamilien til Brasil for å feire nyttår, og etterpå dro vi både innom Las Cataratas del Iguazu (fossefallene i norddelen av Argentina) og Córdoba (Argentinas nest største by). Jeg har også dratt til flere andre byer i området og fått opplevd kjempemye. I tillegg til Brasil, har jeg vært på konsert med en av Argentinas største rockelegender, ridd på hest i tre timer sammen med 4000 andre "gauchoer" (cowboyer) i et hestefølge, reist til flere småbyer og områder rundt San Juan, lært et av verdensspråkene nesten flytende, lært å kjenne historien og kulturen til et helt nytt land, feiret jul i Argentina, gått på skolen, spist mye rar mat jeg aldri trodde jeg skulle spise, fått mange nye venner og rett og slett fått en opplevelse for livet!

Å lære et nytt språk
Før avreise var jeg kjempespent på hvordan jeg kom til å takle spansken. Om jeg kom til å lære fort eller sakte, eller hvordan jeg skulle klare å kommunisere den første tiden. Jeg tror kanskje det med språket er en av hovedgrunnene til at mange velger et engelsktalende land, men faktisk er ikke språket et problem! Ja, det vil oppstå en god del kleine situasjoner hvor du vil være nødt til å ta i bruk kreativiteten for å fortalt det du vil, men i det store og hele vil ikke dette være noe problem! Jeg har for eksempel vært halvveis på vei til å si et ganske grovt banneord i stedet for "bane", eller en fornærmelse i stedet for "flip-flops". Eller da jeg var på vei til å bestille en "truse" i stedet for "iskule". Men det er faktisk det det handler om, å drite seg litt ut. Hvis man hele tiden skal være redd for å si noe feil, vil man ikke komme noen vei, og til slutt bare sitte å angre på alt man ikke turte å si og gjøre. Nå etter syv måneder snakker jeg relativt flytende spansk, og det å prate normalt er ikke noe problem i det hele tatt. Det tok meg litt tid å komme i gang da jeg for det meste snakket engelsk den første måneden, men så gikk det plutselig veldig fort. Etter to måneder drømte jeg for første gang på spansk! Nå tenker jeg for det meste på spansk, og har ikke noen spesielle problemer med verken å prate eller å skrive!

Forskjeller
Nå er kanskje Argentina et av landene i Sør-Amerika som er mest likt Europa, men standarden er likevel annerledes. Jeg har vel for eksempel kanskje tatt knekken på flere kakerlakker på badet mitt enn de fleste. Selv om alt kan virke så forferdelig annerledes enn hjemme og man tror man aldri skal bli vant til noe av det nye, så kommer det faktisk en tid hvor man slutter å tenke over at det løper en feit kakerlakk i taket på badet, slutter å tenke over hvorfor man ikke skal gå i den og den gata i mørket - men unngår gatene av refleks, slutter å rynke på nesen over maten man tidligere ikke har kunnet fordra, og slutter å føle seg bortkommen og ille til mote når man blir plystret på eller ropt "linda" eller "hermosa" etter seg på gata. For slik er det faktisk på utvekslig, man utvider horisontene sine, lærer seg nye ting og vender seg til ting man der hjemme aldri hadde trodd man skulle bli vant til. Husk: Ingenting er bedre eller verre - det er bare annerledes.

Velg annerledes
Jeg har ikke angret et sekund på at jeg dro til Argentina. Jeg kan med hånden på hjertet si at dette har vært et av de beste årene i mitt liv. Kanskje også det mest opplevelsesrike og lærerike også. Jeg ankom Argentina nesten uten forventninger og kunnskaper om landet, og når jeg om 99 dager skal jeg dra hjem blir det litt ekstra sørgmodig, med 20 kilo ekstra mental bagasje og et brennende ønske om at året bare kan vare og vare. For ja, jeg har hatt det så fantastisk i Argentina at jeg nesten ikke kan sette ord på det. Kanskje hadde det blitt likedan om jeg hadde dratt til et annet land, men jeg velger å tro at det jeg har fått oppleve i Argentina har vært unikt. Nå har jeg to språk, to hjemland, to familier og to sett med venner. Jeg har faktisk to hjem, og San Juan og Argentina vil alltid være mitt andre hjem!
Jeg vil råde alle framtidige utvekslingsstudenter til å velge alternativt når de skal sette seg ned å velge land! Det er overhodet ikke feil å kunne et språk som ikke alle andre kan, eller dra til et land få vet noe om! Du vil uansett komme hjem med mye mer kunnskap om både språk og kultur, enn de fleste jevnaldrende.

 Hilsen fra Marthe som skal nyte sine siste 3 måneder i Argentina til det fulle!

Reisebrevet ligger på AFS sine sider HER.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, hadde du spansk på skolen før du dro til Argentina? I så fall, hvor fort har du lært det?

Og hvordan er det med karakterer? Er det vanskelig?

Daniel sa...

Hva med en oppsummering av ditt totale inntrykk av å være på utveksling i Argentina?

Linn Amalie Møystad sa...

Hei! Jeg er usikker på om jeg burde dra til Argentina eller Spania, så jeg lurer på om du var fornøyd med skolen din (i forhold til kvalitet og miljø), vertsfamilien og AFS?