fredag 2. november 2012

Tanzania dag 3, Dar es Salaam og Iringa

28. januar 2012
"Okei, så nå befinner vi oss på et barnehjem i Iringa, hvor vi skal være til mandag eller tirsdag. Vi startet fra Dar es Salaam i dag tidlig klokka 8, og var ikke framme før rundt 17.17.30. Det har vært en kjempelang reise, men selv om jeg sov mye i natt sov jeg likevel en del i bilen. På bilturen så vi kjempemye rart, og mye mennesker som solgte kurver, mat og diverse andre ting. Vi stoppet ved veien for å spise mat på en restaurant, men jeg er ikke helt sikker på om jeg syntes maten var så god. Etterpå kjørte vi gjennom Mikumi nasjonalpark og vi så både elefanter, antiloper, giraffer og aper. Sykt kult! Etter å ha ankommet fikk vi middag. Jeg tror visdomstennene mine har begynt å vokse ut nå, for i hele dag har jeg hatt vondt i kjeven og i hodet og alt gjør vondt. Har ikke orket å være med på noen aktiviteter i kveld, selv om jeg egentlig burde. [...]."
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Dette er barnehjemmet vi bodde på. Det er drevet av Ilula Orphan Program som ble opprettet av norske Berit Skaare for mange år siden. Kirkens Nødhjelp støtter aktivt prosjektet, og gjennom donasjoner fra flere land (f.eks fra Norge, Nederland, USA og Luxembourg) har barnehjemmet i tillegg fått et eget bibliotek, kafé, systue og butikk. Det er førti jenter som bor der og de er i alderen 11-20 år, og er alle foreldreløse. De som er i skolealder går alle på skolen, mens de som er ferdig kan få seg jobb i systuen på barnehjemmet eller i butikken. Barnehjemmet består av to fløyer. I den ene bor jentene, mens i den andre får frivillige og besøkende bo. Det var 16 andre norske der da vi var på besøk, og de fleste var der i forbindelse med praksis på enten førskolestudier, barneværnspedagogstudier eller lærerstudier. Barnehjemmet har også kjøkken og oppholdsrom, grønnsakshage og innhegninger hvor de har dyr.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic 
Jeg skrev ovenfor at jeg ikke var med på de aktivitetene som var på kveldstid, men har fått det gjenfortalt og fått sett bilder. De norske hadde "moteoppvisning" med tradisjonelle tanzanianske plagg, og barna sang for dem. Blant annet Alle Fugler på norsk! Det hørte jeg faktisk helt inn på rommet der jeg lå, og jeg må si jeg ble overrasket og imponert!
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Ingen kommentarer: