lørdag 3. november 2012

Tanzania dag 4, Iringa

Dette dagbokinnlegget skrev jeg en natt jeg ikke fikk sove. Myggen stakk som besatt og det var kjempevarmt. Marit var også våken, så vi satte oss i sitteområdet utenfor rommet og hørte på sirissene og regnet. Jeg endte etterhvert med å gå og dusje, både for å få av meg den klamme følelsen og for å kvikne litt. Da jeg på slutten skrev at jeg gikk og la meg, var klokka nærmere halv fem. Grunnen til at jeg virker negativ på slutten var at jeg var så forferdelig sliten. Jeg hadde tannpine, var syk, full av myggstikk (som senere viste seg å være lopper) og utslitt etter en lang og varm dag. Det ble rett og slett en kombinasjon av alt. Dagen var likevel en av de beste vi hadde der, men det kommer dessverre ikke fram i innlegget.

29. januar 2012, kl. 02.45
"Det er natten til dag 5, og jeg får ikke sove. Det er helt sinnsykt varmt oppe i køysenga, og myggen kommer av en eller annen grunn inn gjennom myggnettingen. Jeg vet ikke hvor lenge jeg har ligget og klødd, men beina mine er fulle av stikk. Vi gjorde kjempemange ting i dag. Først fikk vi besøk av en gruppe som heter Subiri Club, som består av ungdom som gjennom musikk og drama lærer om HIV/aids."
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Dette er bilder fra omvisningen vi fikk på området. Her er vi i grønnsakshagen hvor det faktes både avokado, poteter, mangoer og en masse andre grønnsaker og frukter.

"Etterpå kjørte vi på tidenes mest humpete jordvei til en landsby langt, langt borte hvor VICOBA låne- og sparegruppen holder til. De var ganske mange, men vi møtte da også tre grupper samtidig. Det var ganske interessant å se hvordan det fungerte, selv om jeg ikke skjønte alt. Alle leverte i hvert fall inn 1000 shilligs hver uke, og så samlet dette seg opp til en stor sum som noen kan låne. Men vi var der fikk jeg låne doen til en familie, og for å si det mildt var det ganske så primitivt. Doen var stådo som alle andre steder, men det var jo ikke innlagt verken vann eller strøm, og de hadde ikke dopapir. Jeg går ut i fra at det er slik standarden er her. Selve VICOBA-gruppen virker fantastiske. De presenterte seg med sang, dans og trommer, og alle klappet med og var glade. Det virket litt som om dette var noe de gjorde hver gang de møttes."
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic 
Image and video hosting by TinyPic
"Etter dette dro vi for å se på et såkalt sanitærhus som samler vann i kjelleren når det regner. Utrolig smart. Det regner ute nå, som det visstnok ikke har gjort på en uke. Synes det er veldig deilig å høre regnet når det er så varmt inne."
Image and video hosting by TinyPic
"Var med på nattaseremonien til jentene i dag. De står i en ring mens de holder hender, synger og sier fader vår. Det er rart å tenke på at de er foreldreløse alle sammen. Tanken gir meg tårer i øynene, og jeg kan jo ikke forestille meg det en gang. Likevel holder de motet oppe og de synger og danser hele tiden. Det er egentlig ganske deilig å se. Tror jeg skal prøve å sove nå, eller i hvert fall sitte her litt til. Det er teit å si det, men det skal bli deilig å komme tilbake til Dar"
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
bilde // Ida Ohr
Image and video hosting by TinyPic
bilde // Ida Ohr

Ingen kommentarer: