onsdag 7. november 2012

Tanzania dag 8, Dar es Salaam

2. februar 2012
"I dag har vi vært på Masaimarkedet og i sentrum! På masaimarkedet var det jo ingen masaier, bare masse masaiting. Det var sykt mye fint der og jeg kjøpte meg en god del ting. Fant en sykt fin, stor giraff som jeg kan ha på rommet mitt, salatbestikk med giraffer og zebraer, og den ene tror jeg bli gave til mamma, så beholder jeg de med giraffer selv. Kjøpte også en veske, lysestaker, og flere skåler jeg tenkte å la mamma låne til jeg flytter for meg selv. Etter markedet dro vi en liten tur til sentrum an Dar es Salaam. Her var det virkelig sinnsykt kaotisk, og i tillegg til alle menneskene og bilene slo varmen meg helt ut."
Image and video hosting by TinyPic
bilde // Ida Ohr

 "Etter lunsj dro vi til et nytt prosjekt - PETS. De jobber som korrupsjonsjegere og har som mål å informere menneskene i samfunnet om hvor pengene egentlig blir av. Det var ganske interessant, men siden det var så varmt der inne satt jeg bare og svettet, og klerte dermed ikke å konsentrere meg så bra."
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
bilde // Ida Ohr

"Etter å ha vært på hotellet noen timer dro vi ut og spiste. Det var et ganske fint sted ved sjøen, hvor det var palmer og hele pakka. Alle spiste kjempegod pizza til middag og til dessert drakk vi mojitos. Møtte på de andre nordmennene* der, som var ganske artig."
Image and video hosting by TinyPic
bilde // Ida Ohr

Kort om Dar es Salaam
"[...]. Sentrum av dar var totalt kaos. Det mangler system, organisering og folkeskikk**. Det er ganske tydelig at dette er en by man ikke spaserer rundt i fordi den er koselig. Jeg vil si at Dar ligner noe på Kairo. Masse mennesker, masse biler, men null system. Veldig stressende å være i byen med mindre du kjenner den og vet hvor du kan gå for å få litt fred."

* "De andre nordmennene" var fire jenter vi hadde møtt på barnehjemmet i Iringa. De skulle ha en uke i Dar es Salaam før de reiste hjem til Norge, så det var jo bare flaks at vi møttes på samme restaurant akkurat den kvelden.
** Den typen folkeskikk vi har i den vestlige verden. Respekt for andres intimgrense for eksempel.

Ingen kommentarer: