søndag 25. januar 2015

Nyttårsforsett

Image and video hosting by TinyPic
Stort sett det eneste forholdet jeg har til nyttårsforsett er at de som regel går i vasken innen to-tre måneder, så jeg vier det vanligvis ikke så mye oppmerksomhet. Jeg føler personlig at en sånn liste bare inneholder ting for å bli en bedre person. Det er jo flott det, men om jeg bestemmer meg for å bli et bedre menneske, tror jeg nok det må skje gradvis og ikke over natta fra 31. desember til 1. januar. Til tross for dette har jeg faktisk laget en liten liste over ting jeg ønsker i 2015, selv om jeg helt sikkert ikke klarer å vedlikeholde alle sammen.



Være mer aktiv
Jeg er en stille-sitter - eventuelt litt lat - og har stort sett alltid vært det. Likevel merker jeg at hver gang jeg er mye i aktivitet blir jeg gladere, mer våken og tar færre powernaps (hehe), og sover bedre på natta. Jeg snakker ikke om å trene fem ganger i uka, men at jeg skal bli flinkere til å for eksempel gå til eller fra fakultetet i blant, kanskje ta en joggetur og prøve å trene styrke kanskje en gang i uken. Rett og slett fordi jeg føler jeg får så mye igjen for det når jeg først gjør det.

Ta mer bilder
Dette har jeg faktisk blitt flinkere på etter at jeg kjøpte det lille Samsung-kameraet mitt i fjor. Jeg liker å være tilstede i sosiale sammenhenger, og det faller meg forferdelig unaturlig å dra opp kameraet (eller telefonen for den saks skyld) og knipse bilder i tide og utide. Samtidig er det få ting jeg liker bedre enn å bla gjennom gamle bilder på macen fra reiser, middager eller vanlige hverdagsting.

Bli med på ting som skjer
Jeg er verdensmester i å ligge hjemme på fredags- og lørdagskvelder mens jeg ser på serier. Ikke fordi jeg ikke har venner (hehe), men fordi jeg trives (litt for) godt i mitt eget selskap. Likevel synes jeg det er så koselig å dra på kafé eller restaurant med venner, dra på vors osv. Jeg må med andre ord bli litt flinkere til å dra meg selv i nakkeskinnet og opp av sofaen.

Engasjere meg mer
Jeg liker så godt å engasjere meg, noe jeg merket spesielt da jeg var bokmarkedssjef under HumAk i høst. Dette punktet er jeg faktisk allerede godt i gang med, ettersom jeg skal være medarbeider under arbeidslivsdagene neste måned. Så får jeg prøve å holde det gående etter det også.

Tenke mer positivt
Jeg er altfor dårlig på å tenke positivt, og fyller alltid hodet mitt med alle mulige bekymringer (som nesten alltid viser seg å være helt unødvendige). Alt som kan problematiseres, skal problematiseres og så ender det som regel i dårlig humør. Da blir det fryktelig vanskelig å tenke positive tanker og bare være glad. På oppslagstavla mi over pulten henger det et utsagn som sier "For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness," og det skal jeg bli enda flinkere til å følge.

Holde motivasjonen oppe
Etter et par tøffe semester med lite motivasjon og masse negativitet, har jeg endelig klart å kravle meg opp igjen på et bra sted. Jeg er for første gang virkelig motivert til å studere og da blir alt plutselig mye lettere. Målet mitt for året er å holde denne motivasjonen oppe og ikke havne nede i bunn igjen.

Sånn det føles nå, tror jeg 2015 kommer til å bli langt bedre enn 2014. Ting begynner å ordne seg, og siden jeg allerede har vært helt på bunn, må det bare gå oppover. 2015 er med andre ord hjertelig velkommen.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
// Alnes sommeren 2014

Ingen kommentarer: